Nieuws Januari 2024

Unionistas - FC Barcelona 1-3

Barça is door naar de kwartfinales van de Copa del Rey! Maar net als in de vorige ronde tegen Barbastro hadden ze het donderdagavond niet makkelijk tegen de tegenstander uit de lagere divisie.

Unionistas de Salamanca van het derde niveau, die Villarreal in de ronde van 32 al had uitgeschakeld, nam feitelijk de leiding in een zeer lastige eerste helft.

Maar ondanks de vroege tegenslag en een moeilijke strijd won de logica uiteindelijk en doelpunten van Ferran Torres, Jules Kounde en Alejandro Balde zorgden ervoor dat Barça een van de acht teams zal zijn die vrijdag aan de loting deelnemen.

En het was een bijzonder speciale avond voor de Spaanse Onder17 internationale centrale verdediger Pau Cubarsi. Omdat blessures en schorsingen de verdediging van Barça hadden gedecimeerd, mocht de jongeling zijn seniordebuut maken en de hele tweede helft spelen.

Vroege tegenslag

Uiteindelijk was het misschien een comfortabele overwinning geweest, maar net na het halfuur rinkelden de alarmbellen toen Unionistas de leiding nam. Hoewel de thuisploeg al in de eerste minuut heel dicht bij een doelpunt was gekomen, oogde Barça tot dan toe solide genoeg. Maar men had opnieuw het probleem van de dominantie op het middenveld, maar er was niet genoeg creativiteit van echt gevaar in het laatste deel van de eerste helft.

En Barça betaalde de prijs, want toen Salamanca een eigen kans kreeg, grepen ze die. En ze namen het met een absolute knaller. Álvaro Gómez snelde naar binnen om een voorzet op te pikken die leek op niet goed op maat was, maar zijn volley maakte zo'n perfect contact dat Iñaki Peña geen tijd had om te reageren toen de bal langs hem heen schoot.

De gelijkmaker van Ferran

Barça scoorde eindelijk het eerste doelpunt dankzij Unionistas die iets te opgewonden raakten over een hoekschop en de hele eigen helft van het veld onverdedigd lieten.

Dat is nooit een goed idee tegen een team als Barça. De pass van Joao Felix gaf Ferran Torres alle ruimte die hij nodig had en een op een kwam met de doelman van Unionistas. Zijn perfect geplaatste bal betekende dat de ploegen op gelijke hoogte de rust in zouden gaan.

Doelpunt twee en drie

Er gebeurde niet veel door beide teams in een rommelige tweede helft tot de 69e minuut toen Jules Kounde, opstoomde en zocht naar opties, Geen opties dus besloot de Fransman het van afstand eens te proberen. Wat een prima keuze bleek!! Zijn fantastische schot bleek onhoudebaar voor de doelman van de thuisploeg!!

De bal krulde majestueus via de paal binnen en Barça stond voor het eerst in de wedstrijd op voorsprong.

Barça begon eindelijk zijn ware gezicht zien. En Alejandro Balde begreep het. De vleugelverdediger baande zich een weg door de verdediging van Salamanca en beëindigde zijn schitterende solo-run door de bal in dak van het doel te schieten. Opnieuw een schitterend doelpunt en nadat ze aan een gespannen situatie waren ontsnapt, hadden de Catalanen nu een buffer van twee doelpunten te verdedigen.

Salamanca liet het hoofd geen moment zakken en zorgde voor een aantal geweldige reddingen van Iñaki Peña terwijl ze zochten naar een aansluitingstreffer in de wedstrijd. Maar in deze fase zag het spel er nooit echt naar uit dat het een andere kant op zou gaan. Een serieuze prestatie van de ploeg uit Salamanca.

En Barça is een stap dichter bij een plek in de grote finale in Sevilla. Wie is de volgende?

Opstelling FC Barcelona: Iñaki Peña, Balde, Christensen '45 (Cubarsi), Koundé, Sergi Roberto, Fermin Lopez '61 (Pedri), de Jong, Romeu, Ferran Torres '82 (Vitor Roque), Joâo Felix '61 (Gündogan), Marc Guiu '61 (Lewandowski)

Foto: www.fcbarcelona.com