Nieuws Juli 2023

US Tour 2023: FC Barcelona v Juventus

Op 23 juli 04.30 uur (Nederlandse tijd) speelt FC Barcelona zijn 1e wedstrijd in de US Tour 2023. De wedstrijd tegen Juventus wordt gespeeld in San Francisco (Levis Stadium, Californië). Het is de 1e wedstrijd in een reeks van vier op Amerikaanse bodem.

De wedstrijd tegen Arsenal wordt gespeeld in Los Angeles. De derde wedstrijd (tegen Real Madrid) wordt gespeeld in Dallas en de 4e wedstrijd wordt gespeeld in Las Vegas (tegenstander: AC Milan).

Doorgaans spelen de San Francisco 49ers (American Footbal) hun wedstrijden in het Levis Stadium (in de National Footbal League). Hoogtepunten: 2016 Super Bowl, Copa America, finale CONCACAF Gold Cup in 2017. Het stadion zal ook gebruikt worden gedurende het WK voetbal in 2026.

Het wordt de 4e wedstrijd van Barça in San Francisco. 3 x in het Levis Stadium. De eerste wedstijd werd gespeeld in 2009: het team van Pep Guardiola speelde met 1-1 gelijk tegen Chivas uit Mexico (in het Candlestick Park). Tot nu toe vallen de resultaten in het Levis Stadium niet mee. Winst op Juventus is dan ook zeer gewenst.

Het wordt alweer de 8e vriendschappelijke wedstrijd tegen Juventus. Vorig jaar een 2-2 met 2 doelpunten van Dembélé. Vijf van de 8 wedstrijden werden gespeeld in de USA. 2x betrof het de strijd om de Joan Gamper trofee. 2-2 in 2005 en 3-0 winst in 2021.

San Francisco is de vierde stad in Californië. Na Los Angeles, San Diego en San Jose. San Francisco heeft een lange kustlijn. Bijna 1 miljoen inwoners. In de totale agglomeratie wonen ongeveer 7 miljoen mensen.

Symbolen van de stad: Golden Gate Bridge, Alcatraz, Chinatown, Transamerica Pyramid, kabeltrams en de homowijk Castro. Sportclubs: San Francisco Giants (honkbal), San Francisco 49ers (American Football) en de Golden State Wariors (basketbal). De stad ligt op de San Andreasbreuk; kans op een aardbeving dus.

Benieuwd of FC Barcelona met de omstandigheden kan omgaan. Het wordt eens tijd voor een pak slaag voor Juventus!!

Visca Barca!!