Nieuws Januari 2013

Valdés - Caballero

Zondagavond om 21.00 uur staan Barça en Málaga CF tegenover elkaar in La Rosaleda in Málaga. Dit is de eerste van drie wedstrijden die de twee clubs in tien dagen tegen elkaar spelen. Naast de Primera División, zal er namelijk ook in de Copa del Rey tegen elkaar worden gestreden voor een plek in de halve finale.

De Catalanen en de Andalusiërs staan beiden in de top drie van minst gepasseerde verdedigingen van de Primera División. Víctor Valdés heeft in de 18 competitieduels tot nu toe slechts 19 tegengoals (1,05 per wedstrijd) geïncasseerd. Dat is er slechts één meer dan Atlético Madrid, dat tweede staat in het klassement van minst gepasseerde verdedigingen. Keeper Willy Caballero van Málaga heeft van alle clubs in La Liga de minste tegengoals, slechts 13 (0,72 per duel), te verwerken gekregen, wat meteen het succes van de club uit Andalusië verklaart.

In het klassement van de gescoorde doelpunten is het niet veel anders. De Catalaanse club staat ver bovenaan met 61 doelpunten (3,4 goals per wedstrijd!); 16 meer dan Real Madrid. Málaga heeft tot nu toe 28 doelpunten (1,6 treffers per duel) gemaakt en moet naast Barça ook Atlético Madrid en Real Madrid voor zich houden. Hiermee staat de club uit Andalusië toch knap vierde in de ranglijst van de Primera División.

Dit geeft aan dat Málaga een ploeg is om in de gaten te houden. Real Madrid heeft in Andalusië met 3-2 verloren en ook Valencia werd met 4-0 verslagen. Tevens heeft de ploeg van Manuel Pellegrini ongeslagen de groepsfase van de Champions League doorstaan. Hierdoor plaatste Málaga zich voor de achtste finales van het belangrijkste Europese toernooi, waar het FC Porto treft. De ploeg heeft met Joaquín Sánchez, Duda, Roque Santa Cruz en ex-blaugrana Javier Saviola gevaarlijke spelers, die een wedstrijd kunnen beslissen. Het belooft zondag dus een spannende wedstrijd te worden.