Nieuws November 2010

Veranderingen op stapel

Zoals gebruikelijk kwam afgelopen maandag het bestuur van de F.C. Barcelona bijeen voor een bestuursvergadering. Het werd dit keer een lange zit waarbij veel verschillende onderwerpen de revue passeerde.

Enkele weken geleden werd bekend dat Barça voorwaarden stelt om socio te worden. In principe zijn er nu nog maar drie manieren om socio van Barça te kunnen worden. Als men familielid van een socio in de eerste of tweede graad is, als men jonger is dan 14 jaar of als men in het verleden socio geweest is maar om de één of andere reden zijn lidmaatschap heeft opgezegd. Dit heeft de indruk gewekt dat het voor een fan van Barça, die niet voldoet aan bovengestelde criteria, bijna ondoenlijk is om ooit socio te worden wat geen sinds de bedoeling is. ‘We willen geen limiet aan het aantal socios stellen’: zo zij Toni Freixa, de woordvoerder van het bestuur, gisteren. Daarom is het bestuur naarstig op zoek naar een ‘vierde weg’. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat deze vierde manier gebaseerd is op basis van trouw en liefde voor de club aangetoond door bijvoorbeeld lidmaatschap van een officiële penya.

Tijdens de bestuursvergadering van gisteren werd door de directie en passant ook het antifraude akkoord getekend, de zogenaamde ethische code, die garant moet staan voor een transparante manier van bestuur. Daarnaast heeft het bestuur een werkgroep in het leven geroepen die voorstellen moet gaan uitwerken om de statuten te wijzigen. Socios zullen daarbij de kans krijgen voorstellen in te dienen door middel van een internet-pagina. Ook werd druk gediscuteerd over de creatie van een animatievak in het stadion zoals dat bij grotere clubs al gebruikelijk is.

Het bestuur besprak ook de resultaten van een onderzoek dat in hun opdracht is gedaan naar de huidige organisatiestructuur. In het onderzoek worden voorstellen gedaan ter verbetering om zo tot een efficiëntere organisatie te komen. Over personen werd niet gesproken alleen over functies en verantwoordelijkheden. De algemeen directeur Antoni Rossich zal verantwoordelijk zijn voor het doorvoeren van de reorganisatie.

Al met al wordt er dus ook achter de schermen hard gewerkt om de club efficiënter te maken en om de invloed van de socios, zoals door Sandro Rosell in de verkiezingscampagne beloofd, te vergroten. Zoals het er nu naar uitziet wordt trouw en liefde voor de club door bijvoorbeeld lidmaatschap van een officiële penya beloond.

Gerelateerd nieuws