Nieuws April 2024

Verlies in de Clásico

Ondanks dat Christensen en Fermín de Catalanen allebei op overtuigende wijze op voorsprong zetten, sloegen de Madrilenen beide keren terug en de late winnaar van Bellingham besliste praktisch over het landskampioenschap.

Zondag was een gouden kans voor FC Barcelona om het verschil aan de top van de Liga tot slechts vijf punten terug te brengen. Nog steeds een groot gat, maar zeker niet onoverbrugbaar.

De spelers hadden beloofd alles te geven en dat is wat ze deden. Tweemaal kwam Barça op voorsprong, maar Real Madrid zorgde steesds snel voor de gelijkmaker. En toen, in een spannende slotfase waarin beide partijen de winnende konden maken, was het uiteindelijk Jude Bellingham, die de beslissing forceerde en zo de drie punten in Madrid hield.

Met een gelijkspel was er misschien nog hoop op een eventuele verlenging. Maar de nederlaag maakt het een ander verhaal. Het is nu elf punten verschil tussen de twee rivalen en er zijn nog maar zes wedstrijden te spelen.

In een week waarin de Champions League-droom vervloog, lijkt het erop dat ook de laatste hoop op het kampioenschap vervlogen is.

Perfecte start

Het uitverkochte Santiago Bernabeu bruistte voor deze wedstrijd, maar de feeststemming werd al na zes minuten snel getemperd. Vanuit de eerste hoekschop van de wedstrijd kopte Andreas Christensen de bal op indrukwekkende wijze bij de tweede paal in het doel.

Het was niet alleen de perfecte start voor Barça, maar de Deen kreeg ook de eer om het 300ste doelpunt van het team te scoren in de Clásico.

Controverse aan beide kanten

Madrid schoof naar voren op zoek naar de gelijkmaker en kreeg uiteindelijk een omstreden strafschop. Het contact tussen Clásico-debutant Pau Cubarsi en Lucas Vazquez was er niet, maar het was genoeg om de scheidsrechter te overtuigen en Vinicius Jr. faalde vanaf 11 meter niet.

Barça had alle recht om zich misdeeld te voelen, toen hen een doelpunt werd ontzegd wat volgens velen een oorspronkelijk tweede doelpunt was. Andriy Lunin haalde een poging van Lamine Yamal weg, maar ondanks dat de bal schijnbaar al over de lijn lag, kon de VAR geen overtuigend beeld vinden om dit te bewijzen.

Steun voor Frenkie

En om de ergernis nog groter te maken, werd Frenkie de Jong vlak voor rust geblesseerd van het veld gedragen. De blik van pure neerslachtigheid op zijn gezicht deed ons het ergste vermoeden. Het is prijswaardig dat de thuisfans hun rivaliteit opzij zetten en voor de Nederlander applaudisseerden, toen hij het veld verliet.

De tweede helft was een iets minder opwindende aangelegenheid, voordat de zaken goed gingen en wel op gang kwamen door het tweede doelpunt van Barça. Ferran Torres passeerde bijna, na een assist van Lamine, doelman Lunin en hoewel de Oekraïner erin slaagde de bal te stuiten, was Fermin Lopez er als de kippen bij om de rebound binnen te schieten en Barça uiteindelijk weer aan de leiding te brengen.

Titelprolongatie verdwijnt langzaam

De momenten van hoop waren helaas van korte duur. Culers over de hele wereld waren nog aan het feesten toen Madrid ook die diepgaande snel teniet gedaan had. Er was niets dat Ter Stegen kon doen om de harde volley van Lucas Vazquez tegen te houden om 2-2 te maken.

Wat voorafging was een van de spannendste slotfases in de Clásico-traditie. Real Madrid leunde achterover en dat speelde de blaugranas in de kaart. Een gelijkspel was meer in het belang van de thuisploeg dan voor Barça.

Het was frustrerend dat de beste kansen nog steeds voor Real Madrid waren. Ter Stegen dwarsboomde op briljante wijze een gouden kans voor Vinicius Jr., maar een minuut in blessuretijd werd hij voor de derde en laatste keer van de avond verslagen door Jude Bellingham.

Madrid wint met 3-2, en behoudens een wonder zal de Liga-titel naar Madrid gaan.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Cancelo, Cubarsi, Araujo, Kounde, Christensen '45 (Fermin Lopez), Frenkie de Jong '45 (Pedri), Ilkay Gündogan, Lamine Yamal, Raphinha '64 (João Félix), Lewandowski '64 ( Torres)

Foto: www.fcbarcelona.com