Nieuws September 2012

Vilanova: “Goede start van het seizoen”

Zondag moest Tito Vilanova plaats nemen op de tribune in plaats van in de dug-out. De coach kreeg tijdens de wedstrijd tegen Osasuna in Pamplona een rode kaart. De Spaanse voetbalbond besloot Vilanova hiervoor twee wedstrijden te schorsen. Het team wist een zwaarbevochten 1-0 overwinning te boeken en de coach was daar na afloop uitermate tevreden over: “Het is belangrijk om het seizoen met drie overwinningen te starten. Een 1-0 voorsprong is gevaarlijk omdat op ieder moment de gelijkmaker gescoord kan worden.”

Vilanova voegde daaraan toe dat zijn spelers nog niet optimaal in vorm zijn: “Het is de start van het seizoen en er zijn nog punten die we moeten verbeteren, maar in iedere wedstrijd hadden we sterke momenten.” De coach vervolgde me: “We hadden de wedstrijd grotendeels onder controle. Voor lange periodes hadden we balbezit. In de eerste helft speelden we heel goed en kregen we vier goede kansen. Doordat het tweede doelpunt niet gescoord werd, konden we niet relaxen. In de tweede helft hadden we het wat zwaarder. De wedstrijd in Bernabéu met tien man kostte veel energie.”

De coach sprak ook over de nieuwste aanwinst, Alex Song: “Hij speelde goed. Hij heeft pas een paar keer met het team getraind, maar hij pakt dingen snel op. Het is een intelligente speler en sterk aan de bal. Op het veld werkt hij goed samen met zijn teamgenoten. Hij is geslaagd voor zijn eerste wedstrijd in Camp Nou.”

De prestatie van Cesc Fàbregas kwamen nog ter sprake: “Over het algemeen heeft hij goed gepresteerd, ondanks dat hij een twee kansen miste die hij normaal wel een doelpunt van gescoord zou hebben.” En als laatste die van Pedro: “Hij heeft een goed begin van het seizoen. Het is een speler die altijd kansen creëert, naast alles wat hij doet binnen het team. Hij verricht veel verdedigend werk en veroverd vaak de bal op de tegenstander.”