Nieuws Maart 2011

Vilanova: “Nooit gemakkelijk tegen een geparkeerde verdediging”

Tito Vilanova was tevreden genoeg met de zege van Barça op Zaragoza, vooral wegens de ultraconservatieve tactieken van de bezoekers. Vilanova: “Het is nooit gemakkelijk wanneer een team de verdediging parkeert en alles dichtzet.”

Vilanova was lovend over de prestaties van de keeper van Zaragoza, Doblas, die ontzettend veel kansen van Barça afweerde. Hij legde uit dat Barça het moeilijk had tegenover de vijfkoppige verdediging: “Doblas was heel erg goed en het is nooit gemakkelijk om tegen een team te spelen dat zo veel spelers in de eigen zestien zet.”

De assistent-coach was zich er, evenals de spelers, bewust van dat één goal er niet voor zorgde dat Barça in een comfortzone speelde. Tito: “We waren allemaal op zoek naar de tweede. We konden ons niet ontspannen en dat is dan ook niet waar we naar zullen streven tegen Arsenal: je bent altijd gespannen als je maar één goal voorstaat, omdat de kans altijd bestaat dat zij een tegentreffer scoren. Maar we hebben nu wel ons werk gedaan en wat Madrid doet op zondag is hun zaak.”

Pep Guardiola stond aan de zijlijn tijdens de wedstrijd, maar zijn rugklachten zorgden ervoor dat het zijn assistent was die de persconferentie na de wedstrijd deed. Tito: “Ik hoop dat hij er dinsdag bij is tegen Arsenal. Ik vond dat hij er vandaag beter uitzag dan tegen Valencia. We weten allemaal dat hij er veel moeite en energie in steekt en dat waarderen we allemaal enorm. Laten we hopen dat hij snel beter wordt.”

Vooruitkijkend naar het duel van dinsdag, benadrukte Vilanova het belang van de wedstrijd, waarin Barça de 2-1 achterstand uit het duel in Londen moet goedmaken. Vilanova: “Ik weet zeker dat Arsenal hier niet zal komen om te verdedigen en zich zal kunnen vinden in een gelijkspel.” Met het oog op dat duel kreeg een aantal basisspelers uit het eerste team rust tegen Zaragoza, al speelde Messi opnieuw de volle negentig minuten. Tito: “Op een dag moet ook hij rusten, maar hij voelt zich goed en hij wil altijd spelen. Als we aan het winnen waren met meer goals in de tweede helft hadden hem misschien van het veld gehaald.”

Vilanova werd ook ondervraag over de fitheid van Carles Puyol, opnieuw met het oog op de wedstrijd tegen Arsenal. Tito: “Hij voelt zich veel beter en dat we hem niet lieten spelen tegen Zaragoza was meer uit voorzorg dan vanwege iets anders. We zullen zien hoe hij het zondag en maandag op de training doet.”