Nieuws December 2012

Vilanova: “Ze spelen nog steeds goed”

Ondanks de slechte start van dit seizoen, Athletic Club de Bilbao staat op de 14de plaats, is Tito Vilanova van mening dat de Basken altijd een moeilijk te kloppen team zijn. “Ze spelen nog steeds op dezelfde manier als vorig seizoen en ze zijn erg sterk”, aldus de coach in de persconferentie in aanloop naar het competitieduel tegen Bilbao.

De overwinning zaterdagavond betekent een verbreking van het record voor de beste seizoensstart in de historie van La Liga. Vilanova vertelde daarover: “Het is niet normaal dat we zo veel wedstrijden winnen, maar we moeten ook op een verlies voorbereid zijn. Dat is onvermijdelijk.”

Tito Vilanova sprak ook over de Madrileense derby. De coach blijft ondanks de voorsprong van elf punten op Real Madrid de rivaal uiterst serieus nemen in de Spaanse titelstrijd. “Ik schrijf Real niet af, ook niet wanneer het verschil op veertien of zestien punten staat. Er moeten nog veel wedstrijden worden afgewerkt”, aldus Vilanova. “Bij het begin van het seizoen had ik niet zo'n grote voorsprong op Real verwacht. Maar belangrijker is dat we ons eigen wedstrijd winnen en die gaat heel erg zwaar worden.”

De coach vertelde de pers dat hij de Madrileense derby niet gaat bekijken. “Ik ben op de persconferentie en daarna heb ik een diner, zoals altijd. Ik ben niet van plan om de wedstrijd te bekijken. We hebben geen invloed op wedstrijden van andere teams, alleen op onze eigen wedstrijden”, aldus Vilanova. “Jullie spreken over een voorsprong van veertien punten, maar het kunnen er net zo goed acht zijn.”

Over alle publiciteit rond de Ballon D'Or verklaarde de coach dat dit geen invloed zal hebben op de prestaties van zijn team. “Vragen over deze award krijg ik al sinds mijn eerste dag als hoofdcoach van dit team. We zijn heel blij voor de club en voor onze twee spelers, die beiden hier opgeleid zijn. We hopen natuurlijk dat een van hen de prijs wint, maar ik ben ervan overtuigd dat alle drie de genomineerden de Gouden Bal verdient. Hetzelfde geldt voor de drie genomineerde coaches; zij verdienen ook alle drie de award.” Josep Guardiola is een van de drie genomineerden voor de prijs voor de beste coach van het jaar. Vicente del Bosque (bondscoach Spanje) en Jose Mourinho (coach Real Madrid) zijn de andere genomineerden.

Als laatste werd Vilanova gevraagd naar de datum dat Éric Abidal terug verwacht wordt in het team. “De situatie van Abidal is heel anders dan die van een geblesseerde speler. Hij gaat vooruit, maar door zijn uitzonderlijke situatie kunnen we geen exacte datum geven. Hij traint nu al een paar dagen met spelers van het eerste elftal. Abidal trainde deze week apart van de groep met Marc Bartra en Alexis Sánchez, maar hij werkte hetzelfde programma af als de andere spelers.”