Nieuws Maart 2016

Villarreal-Barça 2-2

Na de midweekse plaatsing voor de kwartfinales van de Champions League trad FC Barcelona zondagmiddag aan voor een kraker in La Liga: de uitwedstrijd tegen Villarreal. In de wetenschap dat de huidige nummer twee op de Spaanse ranglijst, Atlético Madrid, met 2-1 uitgegleden was bij Sporting de Gijón was het voor Barça zaak om daarvan te profiteren en als koploper verder uit te lopen.

Villarreal deed zich in de eerste helft goed gelden met meerdere kansen, waarvan de eerste al na koud veertig seconden werd gecreëerd. De paal en Claudio Bravo voorkwamen een vroege achterstand. Ondanks de druk van de thuisploeg was het Barça dat op voorsprong kwam: na twintig minuten kwam de rebound van een vrije trap van Leo Messi voor de voeten van Ivan Rakitić, die vlekkeloos de bal tussen de palen werkte.
Het eerste bedrijf stond bol van de gele kaarten, aangezien de scheidsrechter vaker voor een kaart koos dan voor simpelweg fluiten. Zo kreeg Gerard Piqué onterecht een gele kaart voor een vermeende handsbal; minuten later had hij er wél een moeten krijgen en daarmee rood, maar zag de scheids niets. Villarreal-coach Marcelino uitte zodanig commentaar dat hij werd weggestuurd en vanuit een skybox moest toekijken.
Vlak voor rust werd de situatie nog benarder voor de thuisploeg, toen keeper Asenjo zijn doel uitkwam en naar de bal reikte; Neymar ging neer en de scheids kende onterecht een penalty toe aan Barça. De blaugranas benutten het cadeautje: Neymar schoot de bal prima binnen en zette de ruststand op 0-2.

Na rust oogde Villarreal sterker. Luis Enrique koos ervoor om Piqué (met geel) te wisselen en ook Arda Turan werd gewisseld. De thuisploeg zette meer aan en de Barça-defensie begon te wankelen. In minuut 57 betaalde het aanhouden van Villarreal zich uit: Bravo blokte de eerste inzet nog, maar Bakambu scoorde de aansluitingstreffer uit de rebound. 1-2 en Villarreal terug in de wedstrijd!
Aan de andere kant had Neymar de 1-3 op de schoen, maar wederom was keeper Asenjo alert. De situatie werd steeds penibeler voor Barça, dat amper onder de aanhoudende druk uitkwam. Het kon dan ook niet lang duren eer de gelijkmaker viel. Jérémy Mathieu mocht zich zijn onbeweeglijkheid aanrekenen en de bal ging via zijn rug buiten het bereik van Bravo tegen de touwen: 2-2.
Rakitic probeerde zijn team opnieuw op voorsprong te zetten, maar Asenjo redde ook die inzet. Villarreal bleef eveneens kansen creëren en een doelpunt aan een van beide kanten leek dan ook in de maak.
Desondanks floot de scheidsrechter na vier minuten extra tijd af en werd getrakteerd op een fluitconcert. Een 2-2 eindstand was een eerlijke weerspiegeling van het wedstrijdbeeld, al was het jammer dat Barça daardoor maar één punt uitliep op Atlético Madrid.

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Alba, Sergi Roberto, Piqué, Mascherano, Rakitić, Turan, Busquets, Suárez, Neymar en Leo Messi

Opstelling Villarreal: Asenjo, Mario, Bailly, Víctor Ruiz, Rukavina, Bruno, Trigueros, Castillejo, Denis, Soldado en Bakambu