Nieuws Oktober 2020

Volgende tegenstander Deportivo Alavés

In de rangschikking vinden we Alavés terug op de 15e plaats. Normaal gesproken geen probleem voor Barça ware het niet dat elke tegenstander in La Liga van FC Barcelona wil winnen. Alavés is een voetbalclub uit Vitoria-Gasteiz in Baskenland. Na tien jaar afwezigheid promoveerde de club in 2015/16 opnieuw naar de Primera División.

Stadion: Estadio Mendizorrotza. De club werd opgericht op 23 januari 1921. Trainer: Pablo Machin. In 2000 werd de zesde plaats behaald. In het seizoen 2000/2001 mocht Alavés in de UEFA-cup spelen (finale). Er wordt nu nog gepraat over de 5-1 winst op Kaiserslautern . In de finale gaf Alavés (tegen Liverpool) zich gewonnen na een 5-4 verlenging. Een geweldige prestatie!!

Na deze periode ging het snel bergafwaarts met Alavés. In 2009 degradeerde Alavés zelfs naar de Segunda División B. Een volgend kampioenschap leidde Alavés naar de Segunda División A. Waarna in 2015/2016 promotie werd afgedwongen naar de Primera División. In december 2017 werd de trainer (Gianni di Biasi) de laan uitgestuurd. In 2016/2017 werd de Copa del Rey gespeeld tegen Barça (3-1 voor de Catalanen).

Bekende oud-spelers: Jordi Cruijff, Richard Witschge, Javi Moreno, Julio Salinas, Jorge Valdano.      Een aantal huidige spelers: Deyverson (veel scorende spits), Joselu, John Guidetti, Tachi, Battaglia.

Lijkt niet zo moeilijk op papier maar het wordt nog een hele klus! Visca Barça

foto: fcbarcelona.com