Nieuws December 2022

Voorbeschouwing Argentinië - Kroatië

Laatste 5 onderlinge duels:
2x winst Argentinië
2x winst Kroatië
1 gelijkspel 2018
3-0 Kroatië 2014
2-1 Argentinië 2006
3-2 Kroatië 1998
1-0 Argentinië 1994

Wereldkampioenschap Qatar:

Argentinië 4x winst (incl. kwartfinale). Kroatië: 2x winst door penalty’s (met kwartfinale); 1 gelijkspel, 1x winst. Dit resulteert in de halve finale dinsdag 20.00 uur.

Wat zijn de kansen? Het mag duidelijk zijn dat Argentinië favoriet is. Maar onderschat de Kroaten niet. Voor de derde keer tegen elkaar op een WK, maar voor het eerst in de knock-out fase. Kroatië was verliezend finalist op het WK 2018. Argentinië kan voor de 6e keer de WK-finale bereiken.

Scheidsrechter is de 47-jarige Italiaan Daniele Orsato. Gepokt en gemazeld!

Spelers

Luca Modric is natuurlijk de meest bekende voetballer van Kroatië. Inmiddels 37 jaar oud. Spelend bij Real Madrid (een karrevracht aan prijzen). Debuut in het Kroatische elftal in 2006. Europees voetballer van het jaar in 2018. Beste speler van de WK-finale in 2018 (Gouden bal). Speelt op het middenveld en is 2-benig. Hij is de dragende speler op het middenveld van Kroatië. En de keeper (Livakovic) is in vorm. Evenals de verdediger Gvardiol. Kroatië maakt het minste kans (volgens de geleerden) maar is zeker niet kansloos.

Lionel Messi is de belangrijkste speler van Argentinië. Veruit de belangrijkste. Zijn gewonnen prijzen kunnen niet op een A4. Speler geweest van FC Barcelona. Mooie herinneringen en mooie prijzen! Beste voetballer ter wereld in 2009, 2010, 2011, 2012, 2015, 2019 en 2021. Geboren: 24 juni 1987. Huidige club: PSG. Recordinternational en topscorer aller tijden. Op 1 maart 2006 maakte Messi tegen Kroatië zijn eerste doelpunt voor Argentinië. Hij staat op zijn rechterbeen en schiet met links! Meer dan 1000 wedstrijden (alle competities). De vraag is: wie stopt deze man??

Het Argentijnse elftal is duidelijk de favoriet. Maar ja, hoe ga je met de favorietenrol om? Moet nogal gek gaan wil het geen thriller worden. Wat zal de tactiek zijn van Kroatië om onder andere Messi af te stoppen. Waar liggen de ruimtes (aan beide kanten). Wat wordt de invloed van de scheidsrechter? En zo nog meer factoren die een rol spelen. We hopen op een mooie wedstrijd!!