Nieuws December 2016

Voorbeschouwing Barça - Espanyol

Op zondagavond speelt FC Barcelona de stadsderby tegen rivaal Espanyol. In het Camp Nou zal FC Barcelona proberen om het gat met koploper Real Madrid tot drie punten te verkleinen, want de Koninklijke speelt deze week geen competitiewedstrijd maar de finale om het WK voor clubs. De wedstrijd tegen Espanyol is altijd bijzonder fel en intens, want de eer van de stad staat op het spel. Op zaterdag heeft de selectie voor het laatst getraind in aanloop naar de derby, met de selectie en een speler van het tweede elftal, Marlon. Barça-trainer Luis Enrique sprak voorafgaand aan het treffen nog met de pers. ''De derby is anders dan andere wedstrijden. We zijn beiden aan een goede reeks bezig, en Espanyol is een sterk team dat weinig kansen weggeeft. We moeten oppassen voor de counters. We hebben niet gekeken naar de wedstrijden van de vorige seizoenen, want ze spelen met veel nieuwe spelers en een nieuwe trainer.'' Espanyol staat momenteel negende in de competitie, wat een goede klassering is voor de ploeg die vaak in het rechterrijtje staat. Ook verloor de ploeg dit seizoen pas drie wedstrijden, en dat is maar 1 duel meer dan dat Barcelona er verloor.

Enrique legde voornamelijk de focus op het scherp blijven, want Espanyol beschikt over gevaarlijke spelers. De laatste derby in het Camp Nou eindigde in een geweldige manita, een 5-0 overwinning voor Barcelona. Dit seizoen zal het lastiger worden om te scoren tegen Espanyol, want de ploeg heeft met Diego López een goede doelman in huis. Deze keeper heeft eerder al vaak tegen Barça gekeept als doelman van Real Madrid. Ook spelers als Reyes kunnen voor gevaar zorgen. De boodschap is dus duidelijk. Goed op je hoede blijven voor het gevaarlijke Espanyol, en zelf domineren. ''We moeten winnen om het gat met Real Madrid te winnen, en daar gaan we ook alles aan doen.'' Met die woorden besloot Luis Enrique zijn persconferentie, en de ploeg lijkt klaar voor de derby.