Nieuws Juli 2021

Voorbeschouwing finale EURO2020

Finale: Italië – Engeland. Zondagavond 11 juli 21.00 uur. Stadion: Wembley. Er mogen maximaal 60.000 toeschouwers aanwezig zijn. Scheidsrechter: Bjorn Kuipers.

2 grootheden ontmoeten elkaar in de finale. Beiden redelijk eenvoudig de groepsfase doorlopen. Italië had weinig moeite met Turkije, Zwitserland en Wales. In de achtste finale werd Oostenrijk verslagen (na verlenging). Vervolgens België en Spanje aan de zegekar (die laatste pas na verlenging en strafschoppen). De Spanjaarden misten wel een aantal opgelegde kansen in deze wedstrijd. Het had dan ook heel anders kunnen verlopen.

Engeland had in de groepsfase te maken met Kroatië, Tsjechië en Schotland (0-0). Daarna wedstrijden tegen Duitsland, Oekraïne (0-4) en Denemarken (pas na verlenging). Tegen de Denen wankelden de Engelsen maar Harry Kane wist weer eens te scoren (uit een penalty). De Denen verlieten vol trots het veld.
De Italianen hebben dus België (nummer 1 van de wereld) en Spanje uitgeschakeld. Italië had 2 keer een verlenging nodig (inclusief 1 reeks strafschoppen). Engeland had 1 keer een verlenging nodig. Doelcijfers Italië: 12-3. Doelcijfers Engeland: 10-1. 5 spelers bij Italië met 2 doelpunten: Immobile, Chiesa, Insigne, Locatelli en Pessina.

Bij de Engelsen is Kane de topscorer met 4 doelpunten; gevolgd door Sterling met 3. Italië lijkt licht in het voordeel gezien het aantal verschillende doelpuntenmakers.

De laatste 2 wedstrijden tussen Italië en Engeland eindigden in een 1-1 gelijkspel. Italië werd 1 keer eerder Europees kampioen, in 1968. Engeland nog nooit. Het is 55 jaar geleden dat ze een prijs pakten (wereldkampioen in 1966). Degene die geen kampioen wordt zal moeten wachten tot het EK in Duitsland in 2024. Het ligt dicht bij elkaar. Ik waag me aan geen enkele voorspelling maar hoop toch een beetje op Italië (sentiment).