Nieuws December 2022

Voorbeschouwing Frankrijk-Marokko

Laatste 5 onderlinge duels (allemaal vriendschappelijk):
3x winst Franrijk, 2x een gelijkspel
2007 2-2
2000 5-1 Frankrijk
1999 1-0 Frankrijk
1998 2-2
1988 2-1 Frankrijk

Wereldkampioenschap Qatar

Frankrijk: 1x verlies, 4x winst (incl. kwartfinale).

Marokko: 1x gelijk; 4x winst (incl. penalty’s tegen Portugal) 1x kwartfinale.

Dit resulteert in de halve finale woensdag 20.00 uur. Wat zijn de kansen? Het mag duidelijk zijn dat Franrijk favoriet is (met de spelers van FC Barcelona Jules Koundé en Ousmane Dembélé). De Marokkanen? Vlak ze niet uit. Veel energie en veel strijd. Veel supporters. Slechts gescheiden door de Straat van Gibraltar. Buurlanden! Frankrijk en Marokko hebben nog gezamenlijk een geschiedenis.

Marokko kan voor het eerst de finale van een WK gaan spelen. Frankrijk kan voor de 3e keer wereldkampioen worden. Wedstrijd wordt gespeeld in het Al Bayt stadion. De Mexicaanse scheidsrechter César Ramos moet het duel in goede banen leiden. Makkelie de finale?

Ousmane Dembélé

Geboren 15 mei 1997. Tekende een contract bij Rennes en in 2016 bij Borussia Dortmund. Sinds augustus 2017 speler van FC Barcelona. Zijn contract loopt nog tot 30 juni 2024. Waar kun je hem vinden: steevast op de rechterflank. Speelde bij de Franse jeugd vanaf 2013 in onder 17, 18, 19 en 21. 9 doelpunten. Won in 2018 met Frankrijk de Wereldkampioenschappen (als invaller). Op dit moment 116 wedstrijden gespeeld voor FC Barcelona. 23 doelpunten. Erelijst: 2x Primera División; 2x Copa del Rey; 1x Supercopa. Als hij het op zijn heupen heeft kan ie van grote waarde zijn voor het Franse elftal. Ousmane en Jules: veel succes!

Hakim Ziyech

Geboren 19 maart 1993 in Dronten. Te vergelijken met Dembélé maar ook weer niet. Ziyech trekt wat vaker naar binnen terwijl Ousmane een echte buitenspeler is. Hakim heeft een verwoestend linker schot (met curve). Hij is de grote aanjager van het Marokkaanse elftal. Levensgevaarlijk! Wie bij Frankrijk gaat hem stoppen? Debuut in 2015 in het Marokkaanse elftal. Speelt nu bij Chelsea. 112 wedstrijden gespeeld bij Ajax (38 doelpunten). Vijfjarig contract bij Ajax. Officieel debuut op 11 september 2016 tegen Vitesse. Goede klik met Tadiç. 3 prijzen bij Ajax, 3 prijzen bij Chelsea en een aantal malen beste speler. Vaak ongrijpbaar. Wie gaat hem grijpen! Tegenspeler van Ziyech: veel succes!

We gaan ervan ui dat het een prachtige wedstrijd wordt en wensen beide teams heel veel succes!