Nieuws December 2012

Voorbeschouwing op Barça-Bilbao

Vanavond staat om 20.00 uur in Camp Nou de 164e editie van FC Barcelona tegen Athletic Club de Bilbao op het programma. Van de 82 eerdere edities in Camp Nou, won Barça er 55, de Basken wonnen er 17 en tien keer eindigde het duel in een remise. In Bilbao heeft Barça het meestal lastiger dan in Camp Nou. Slechts 22 keer wist in Baskenland te winnen, terwijl Athletic Bilbao thuis 41 maal won.

FC Barcelona kan met een overwinning het record van de beste competitiestart ooit verbreken. Het record staat op twaalf overwinningen en één gelijkspel in de eerste dertien competitiewedstrijden in La Liga en is neergezet in het seizoen 1991/92 door Real Madrid.

Het huidige Real Madrid staat derde in de Primera División met een achterstand van elf punten en treedt vanavond om 22.00 uur in Estadio Santiago Bernabéu aan tegen stadsgenoot Atlético Madrid dat tweede staat met drie punten achterstand op Barça. Bij winst op Athletic Bilbao profiteert FC Barcelona optimaal van de uitslag bij de stadsderby in Madrid.

Bij het team van Tito Vilanova zal Lionel Messi weer van de partij zijn. Messi was naast Victor Valdés, Gerard Piqué, Jordi Alba, Sergio Busquets, Xavi Hernández en Andrés Iniesta een van de zeven spelers die eerder deze week rust kreeg bij de met 3-1 gewonnen wedstrijd in de zestiende finales tegen Alavés. De Argentijnse sterspeler kan vanavond, in zijn 350e officiële wedstrijd in het Blaugrana, dichterbij het record van de meeste aantal doelpunten in een kalenderjaar van Gerd Müller komen. Der Bomber maakte in 1972 het indrukwekkende aantal van 85 doelpunten voor Bayern München en West-Duitsland. Messi staat dit kalenderjaar op 82 goals voor FC Barcelona en het Argentijnse nationale elftal en is dus nog slechts drie doelpunten van evenaring van het record verwijderd.

Ook Athletic Club de Bilbao heeft de punten hard nodig. De Basken staan slechts vier punten boven de degradatiezone. De verliezend finalist van de Europa League (3-0 verlies tegen Atlético Madrid) en de Copa del Rey (Barça won met 3-0)heeft sterspeler Javi Martínez zien vertrekken naar FC Bayern München. Over Fernando Llorente bestaat ook nog onduidelijkheid. De 27 jarige spits heeft zijn contract bij Athletic Bilbao nog niet verlengden staat in de belangstelling van Arsenal FC en Manchester City.

Zaterdag 1 december is het wereld Aids-dag. De wedstrijd van vanavond zal in het teken staan van Aids-dag. Voor aanvang van zal er voorlichting gegeven worden van deze vreselijke ziekte. Tevens zal er een collecte zijn voor ontwikkeling van medicijnen en bestrijding van deze ziekte.

De wedstrijd wordt live uitgezonden bij Sport1. Voor de mensen die een online stream zoeken: fromsport.com en rojadirecta.com bieden vaak meerdere goede streams aan.
Mocht u de bekerontmoeting niet kunnen zien, dan kunt u bij de Fan Club Barcelona de wedstrijd via Twitter volgen @PenyaBarcelona.