Nieuws April 2016

Vooruitblik op Barça vs. Atlético

Na de ontluistering in de Primera División, de thuisnederlaag tegen Real Madrid, keert de aandacht voor FC Barcelona naar de Europese competitie, waar een andere grote Spaanse rivaal wacht: Atlético Madrid komt voor de heenwedstrijd van de kwartfinales Champions League naar Camp Nou. De Catalanen zullen erop gebrand zijn om terug te komen van de nederlaag die het einde betekende van een reeks van 39 ongeslagen wedstrijden.

Dat zal allesbehalve gemakkelijk worden. De vechtersploeg van Diego Simeone blijkt altijd een loodzware test. Toen de twee teams elkaar twee jaar geleden in dezelfde fase van het Europese kampioenenbal troffen, kwam Atlético als winnaar uit de strijd (1-1 in Camp Nou, 1-0 in Madrid). Desondanks heeft Barça sinds de aanstelling van Luis Enrique als haar coach alle zes de duels tegen Atlético Madrid weten te winnen.

Luis Enrique heeft ervoor gekozen om Masip en Douglas niet op te nemen in zijn selectie, evenals de geblesseerde Sandro, Adriano, Aleix Vidal en Jérémy Mathieu. Dat betekent dat de Catalaanse selectie er als volgt uitziet: Ter Stegen, Bravo, Piqué, Rakitić, Sergio Busquets, Alves, Arda, Iniesta, Suárez, Messi, Neymar Jr, Rafinha, Mascherano, Bartra, Munir, Jordi Alba, Sergi Roberto en Vermaelen.
Diego Simeone moet het doen zonder het trio José María Giménez, Tiago Mendes en Óliver Torres, alle drie afwezig wegens blessures. Daartegenover staat echter de terugkeer van drie belangrijke spelers: Stefan Savic, Diego Godín en Yannick Carrasco. Wellicht kan hij zelfs rekenen op Jesús Gámez en Luciano Vietto, al is dat nog niet zeker.

In gesprek met de media liet Luis Enrique weten balbezit te willen najagen op de helft van de tegenstander en tevens Atlético’s dreiging te beperken. “We zullen onze manier van spelen niet veranderen,” aldus Enrique. “We willen de bal op hun deel van het veld controleren en zo min mogelijk overschakelingen toestaan om counters te voorkomen.” Daar voegde hij aan toe dat hij wil winnen “zonder enige treffers te incasseren, indien mogelijk”.
Zijn counterpart uit de Spaanse hoofdstad maakte geen geheim van het belang van deze heenwedstrijd: “Het zal een beslissende wedstrijd zijn en de toekomst van het tweeluik bepalen. We bereiden ons voor op een lastige wedstrijd, zwaar en competitief, tegen het best mogelijke Barça. Maar we zullen alles eraan doen om hun kansen te beperken.”

De ongelooflijke reeks van de Catalanen van 39 ongeslagen wedstrijden mag dan ten einde gekomen zijn, maar desondanks hebben de blaugranas twintig van de laatste 23 wedstrijden in Camp Nou gewonnen en hun laatste tien in de Champions League.
Atlético is eveneens in goede vorm. Ze hebben slechts één wedstrijd verloren in hun afgelopen elf wedstrijden in alle competities en ze genieten een ongeslagen reeks in uitwedstrijden in Europa met tweemaal een gelijkspel en twee zeges.