Nieuws April 2016

Vooruitblik op Real Betis-Barça

FC Barcelona staat bovenaan de Spaanse ranglijst met nog slechts drie wedstrijden te gaan. Maar met de hete adem van Atlético Madrid en Real Madrid in hun nek kunnen de blaugranas zich geen tegenslag meer veroorloven. Volgende week komt Espanyol naar Camp Nou voor de stadsderby en daarna reist Barça naar Granada voor de laatste wedstrijddag. Maar voorafgaand daaraan komt de altijd lastige uitwedstrijd tegen Real Betis, zaterdagavond om 20.30 uur.

Bij FC Barcelona zijn Sandro Ramirez, Thomas Vermaelen en Jérémy Mathieu nog steeds uit de roulering wegens blessures, maar Luis Enrique kan over de rest beschikken. Ook Real Betis heeft bijna de hele selectie tot de beschikking, behalve verdedigers Cristiano Piccini en Juan Vargas. Daarin is ook Martín Montoya opgenomen, de rechtsback die op huurbasis voor Betis uitkomt, evenals voormalige Barça B speler Xavi Torres.

Sprekend met de media liet Luis Enrique weten: “Onze laatste drie wedstrijden zijn lastig, maar ik denk dat het team in goede vorm steekt. Sommige mensen zeiden dat de competitie al over was, maar ik zei van niet. En ik had gelijk. Nu is er weinig kans dat de teams die ons najagen een fout zullen maken. Na al deze druk zal het team dat de titel wint het echt verdienen.”
Zijn collega aan de zijde van Betis is erop gebrand om terug te komen van de 2-0 nederlaag in de eigen stadsderby vorige week. “Ook al is er niet echt een medicijn tegen het verliezen van Sevilla. Buiten ze de volgende keer verslaan dan.” Daaraan voegde hij toe: “Het gaat er niet om dat we Barça ervan weerhouden om de competitie te winnen. Maar ik hoop wel dat het ze niet lukt, want dat zou betekenen dat wij punten van ze gepakt hebben.”

Barça komt terug van een tegenvallende periode, waarin ze liefst negen punten verloren in La Liga. Die terugkeer naar een goede vorm hebben ze in stijl gedaan: met de niet malse uitslagen van 8-0 tegen Deportivo de la Coruña en 6-0 tegen Sporting de Gijón hebben ze een duidelijke boodschap achtergelaten.
Betis, daarentegen, heeft gemende resultaten behaald. Afgelopen zomer promoveerden ze naar de Primera División. Momenteel staan ze dertiende op de Spaanse ranglijst, punten-technisch op veilige afstand van degradatie, maar ze maken geen kans meer op een plek in Europa.

De Fan Club Barcelona doet zaterdagavond om 20.30 uur live verslag van de wedstrijd via haar Twitter-account.