Nieuws April 2010

(Vroege) champagne in Barcelona

Toen scheidsrechter Mejuto Gonzalez de “clasico Real Madrid – Barcelona affloot, stond er 0-2 op het scorebord van het Bernabeu stadion. Het resultaat en het feit dat de witte aartsrivaal verslagen was, deed zowaar het verzamelde supportersgelid van Barcelona losbarsten in een “campeones”, gevolgd door een even enthousiast olé olé.
Voor de Catalaanse fans is het duidelijk: de Koninklijke zal dit jaar (alweer) naast alle prijzen grijpen, en Barça wint (alweer) iedere competitie met sprekend gemak. Een finale leek gespeeld te zijn, met bijhorende titelviering. Maar, mag Barcelona vanaf nu op zijn beide oren slapen? Is Real Madrid definitief uitgeteld? Even alles op een rijtje zetten.

De champagne staat al koud

FC Barcelona speelt al een heel seizoen waanzinnig. Je kan uren zoeken in een synoniemenwoordenboek naar een beter woord, maar helaas: op zulk astronomisch spel kan je gewoon geen andere term plakken. Verantwoordelijk hiervoor is het voetbalbrein van trainer Pep Guardiola. Twee dingen springen direct of indirect in het oog. Als eerste element is er de constante druk op de tegenstander, en ‘druk’ mag u met enige stemverheffing lezen. Zodra een speler van de tegenpartij de bal krijgt, komt er direct een blauw-rood ventje op afgelopen, met meestal nog een  ploegmakker in de rug. Tegelijk wordt iedere ruimte vakkundig dicht gelopen, waardoor de tegenstander zelf geen aanspeelpunt vindt en geen kans krijgt om de actie te maken. Vanaf het moment dat de tegenstander de bal kwijt is, treedt het tweede element in werking: in balbezit zijn en vooral ook blijven. Met een balbezit van 37% tijdens de hele wedstrijd mocht Arsenal eerder deze week al ondervinden wat hiermee bedoeld wordt.
Een coach kan echter niet alleen met een spelsysteem zijn ploeg naar de overwinning leiden. Over het algemeen heeft hij daar ook een verzameling spelers voor nodig. En de verzameling waar Guardiola mee mag uitpakken is niet alleen indrukwekkend, maar ook groot. Als je Thierry Henry, Andrés Iniesta, Bojan én Yaya Touré op de bank te laten, en toch nog wedstrijden naar je hand kan zetten met een opstelling waar menig trainer jaloers op is, dan mag je wel spreken van een “brede kern”.
En dan heb je nog het fenomeen Lionel Messi, waarover al genoeg geschreven is. Aan de andere kant van het veld is echter Victor Valdés bezig aan zijn beste seizoen ooit. Dat zette hij uitgebreid in de verf tijdens Madrid – Barcelona. Zes keer schoot Real op doel, zes keer waren daar de vuisten van Valdés. In de nationale ploeg is hij de nummer vier, na de onvermijdelijke Casillas, Pepe Reina en zelfs Andrés Palop van Sevilla FC. Maar na de lof die hij al maanden toegezwaaid krijgt, zou het wel eens kunnen dat Valdés een retourticket Zuid-Afrika mag boeken, waar hij al dan niet met een nummer 1 op zijn rug mag gaan spelen.

Zwaar programma voor Real

En tenslotte is er nog het programma van Real Madrid, voor de volgende wedstrijden.
Tegenstander;
Almeria - Middenmoter
Valencia - In strijd voor Europees voetbal
Zaragoza - Strijd tegen degradatie
Osasuna - Middenmoter
Mallorca - In strijd voor Europees voetbal
Bilbao - In strijd voor Europees voetbal
Malaga - Strijd tegen degradatie
Zware dobber, noemt men dat, vooral omdat er voor de laatste tegenstanders van Real nog zoveel op het spel staat… Nee, schrijf maar op: Barcelona campeon! Alhoewel.

Toch maar een sportdrankje?

FC Barcelona is bezig aan een knap seizoen: enkel in de Spaanse beker zijn de ‘Blaugrana’ uitgeschakeld, maar ze maken wel nog kans op de Spaanse titel en de Champions League. En als je weet dat het seizoen van Barça eind augustus begon met de Spaanse Supercup, dan weet je het wel: het is een lang seizoen aan het worden. Vermoeidheid is dan een factor die zeker en vast niet te onderschatten valt. Want, als we Messi buiten beschouwing laten, bij Barcelona spelen nog steeds mensen, en mensen worden na een tijd wel moe. Komt er nog bij dat het WK om de hoek loert, en een gemiddelde international, mede door zelfzekerheid, zich eerder spaart voor de Jules Rimet-beker in plaats van alles te geven tegen ploegen als Xerez en Valladolid.
Want vergist u zich niet: Barcelona zal beide ploegen nog treffen tijdens de resterende zeven speeldagen. Wie dacht dat zaterdag de kampioenstitel al uitgedeeld was, moeten we teleurstellen. En dat programma belooft stevige kost te worden.

Tegenstander
Deportivo - In strijd voor Europees voetbal
Espanyol - Middenmoter (streekrivaal Barcelona!!)
Xerez - Degradatie zeker
Villareal - In strijd voor Europees voetbal
Tenerife - Strijd tegen degradatie
Sevilla - In strijd voor Europees voetbal
Valladolid - Degradatie zeker

Conclusie

Met andere woorden: al staat Barcelona sinds zaterdag drie punten voor op Real, er vallen nog 21 punten te verdienen. En als je daar de dubbele confrontatie met Inter Milaan in de CL bij optelt, weet je dat Barcelona alert zal moeten blijven tot de laatste minuut van het nu al uitzonderlijke seizoen, wil het alles winnen wat het winnen kan.
Nee, de race is nog niet gereden maar Barcelona heeft echter sinds zaterdag de sleutel van de Liga in handen. En net als de Belgen in Parijs-Roubaix, zal Real Madrid moeten rekenen op een misstap of een “lekke band” van de indrukkende Catalaanse machine. De kans is echter vrij groot dat op 16 mei 2010 de Spaanse kampioenenbeker een ereronde door de straten van Barcelona zal mogen rijden. De champagne moet nog niet koud, maar mag wel al gekocht worden.