Nieuws Juni 2023

Wat een geweldige voetbaldag!!

3 juni 2023: finale Champions League vrouwen. Vooraf had niemand kunnen voorspellen wat de dag zou brengen. FC Barcelona tegen Vfl Wolfsburg. Alle ingrediënten waren aanwezig in Eindhoven: lekker weertje, fanatieke supporters (zowel in de stad als in het stadion), een topwedstrijd, tactische vondsten van de coaches, zenuwen bij de vrouwen en een prima trio scheidsrechters.

Niet Barça maar Wolfsburg begon prima aan de wedstrijd. De Duitse vrouwen gingen meteen in de aanval. Erg ongebruikelijk. Maar daardoor stond het wel na 3 minuten 0-1 voor Wolfsburg door een doelpunt van Pajor. Coach Giráldez van Barça kon het niet geloven. Met dit scenario had hij geen rekening gehouden.

Eerste kans voor Barça in de 12e minuut: kopbal Paredes net naast. FC Barcelona probeerde de draad weer op te pakken. 65% balbezit. Maar Wolfsburg speelde zich goed onder de druk uit. Open kans in de 34e minuut voor Graham. In de omschakeling sloeg Wolfsburg toe: 0-2 door een kopbal van Popp.

We zullen nooit weten wat de woorden van de coach van Barça waren in de rust maar ze hadden wel het gewenste effect. Meteen na het begin van de tweede helft 2 x een doelpunt voor Barca: 1-2 en 2-2 door Patri Guijarro. Het stadion (met de vele meegereisde supporters van Barca) ontplofte van vreugde.

Wat een verschil tussen de 1e en 2e helft. En de vrouwen van FC Barcelona voelden dat er nog meer in zat. Wolfsburg liet zich natuurlijk niet zo maar aan de kant zetten maar tot echt grote kansen kwamen ze niet meer. In de 70e minuut was het raak voor de vrouwen van Barça: een schot met links in de bovenhoek door Rolfö: 3-2. Een verdiende voorsprong.

Er werd gevochten voor elke meter. Wolfsburg was natuurlijk op zoek naar de gelijkmaker en een eventuele verlenging. Maar zo ver kwam het niet. Giráldez en Stroot wisselden nog een aantal speelsters (zie opstellingen) maar dat had weinig effect meer op de wedstrijd. Extra tijd: 7 minuten. Invalster Geyze was de meest opvallende extra kracht met nog een aantal dreigende acties.

Wat gebeurde er toen de scheidsrechter uit Wales voor het laatst floot: reserves die het veld op renden, de coaches die elkaar in de armen vlogen, de speelsters die een feestje vierden, enorme ontlading bij de 8000 meegereisde Barcelona-supporters (en alle anderen), een gekkenhuis. En o zo verdiend.

De 2e Champions League in de historie van de Barça vrouwen. 34.000 toeschouwers die waar kregen voor hun geld. De uitreiking van de beker. Gezang en gedans. Een promotie voor het vrouwenvoetbal!! En nu maar hopen dat de ploeg grotendeels bij elkaar blijft.

Visca Barca Feminí!!!

Opstelling FC Barcelona: Panos, Bronze, Paredes, Mapi León, Oliver, Rolfö, Patri (79”Pina), Aitana (90”Putellas), Walsh (89”Engen)), Graham Hanssen (79” Crnogorçeviç), Paralluelo (69”Geyse) Coach: Jonatan Giráldez

Opstelling Vfl Wolfsburg: Frohms, Wilms (84”Hegering), Hendrich, Oberdorf, Janssen, Pajor (84”Bremer), Huth, Popp, Rauch, Roord (71”Lattwein), Jónsdóttir Coach: Tommy Stroot

Foto:fcbarcelona.com