Nieuws December 2008

Wie treft Barça in de Champions League?

Vrijdag wordt bekend gemaakt tegen wie FC Barcelona zal moeten aantreden in de achtste finale van de Champions League. De loterij levert vier opties op; Olympique Lyon, Arsenal, Chelsea of Inter Milan.

Barça heeft alleen de zekerheid dat het de return in Camp Nou speelt. Alle vier de mogelijke tegenstanders zijn ooit eerder tegenstander geweest in de Champions League. De ontmoetingen met Chelsea spreken het meest tot de verbeelding. Drie edities achtereen speelden de blues en de blaugranas tegen elkaar. Arsenal was de medefinalist in 2006, toen Barça in Parijs de Champions League won. Eerder speelden de huidige club van ex-blaugrana Cesc Fabregas en Barcelona in het seizoen 1999-2000 tegen elkaar. Barça was in de groepsfase met een 2-4 winst in Londen en een 1-1 gelijkspel in Camp Nou te sterk.

Zo heeft Barcelona ook goede herinneringen met Inter Milan. De laatste confrontatie was een duel om de Joan Gamper bokaal in 2007. De Italianen waren een speelbal en werden met 5-0 opgerold. De laatste ontmoeting in de Champions League dateert van 2002-03, toen Barça in de tweede groepsfase met 3-0 thuis won en in Milaan met 0-0 gelijkspeelde.

Olympique Lyon wordt door de socios als gewenste tegenstander gezien. Vorig seizoen troffen de bekenden elkaar in de eerste groepsfase. Barça was in Camp Nou te sterk, in Lyon werd het gelijk.  Ook in seizoen 2001-02 troffen de clubs elkaar in de groepsfase. Beide keren wonnen de blaugranas. In Camp Nou met 2-0, in Lyon met 2-3.