Nieuws Mei 2011

Wist u dat....

Nog even en dan start de Champions League-finale!

Hierbij de leukste feitjes over de wedstrijd in Wembley tussen FC Barcelona en Manchester United.

- Sinds de start van de Champions League in 1992/93 hebben Barça en United hetzelfde aantal doelpunten gescoord en tegendoelpunten moeten incasseren: 303 - 158.

- Het laatste officiële bezoek aan Wembley Stadium van FC Barcelona was in de groepsfase in het seizoen 1999/00. Toen werd Arsenal verslagen met 4-2.

- Barça heeft al eens eerder in het nieuwe Wembley gevoetbald. Dat was in twee wedstrijden ter voorbereiding op het seizoen 2009/10 tegen Tottenham en Al Ahly.

- Waar Barça de meeste doelpunten heeft gemaakt in dit seizoen voor de Champions League, 27 stuks, hebben de Mancunians de minste tegen doelpunten geïncasseerd. Edwin van der Sar werd pas 4 keer gepasseerd.

- De finale is de laatste wedstrijd voor Edwin van der Sar. De 40-jarige keeper heeft al twee keer de Champions League gewonnen: in 1995 en 2009.

- In de finale staan de twee clubs met het meeste balbezit. In dit seizoen voor de Champions League is dat tot nu toe 62% voor de Catalanen en 58% voor de Britten.

- Door zijn 11 doelpunten in dit CL-seizoen zal Lionel Messi zeer waarschijnlijk voor de derde keer op een rij de topscoorder worden van de Champions League. Alleen Gerd Müller en Jean Pierre Papin slaagden daar eerder in.

- Messi is maar één doelpunt verwijderd van het all time record in de Champions League. Ruud Van Nistelrooy heeft dit record in handen. De Nederlander scoorde er 12 in 2003.