Nieuws Februari 2013

Xavi: “Het wordt lastig, maar we kunnen het”

Een dag na de verrassende 2-0 nederlaag in de Champions League verscheen Xavi Hernández op de persconferentie, waar hij de algemene atmosfeer in het Barça kamp omschreef. “We weten dat het lastig zal worden, maar er zijn nog steeds negentig minuten te spelen in Camp Nou en alles is mogelijk. We kunnen het.” De geroemde middenvelder was kritisch op de ploeg en de gespeelde wedstrijd, en vertelde de pers in detail over de fouten gemaakt tegen de Italiaanse ploeg. “We maakten geen gebruik van de ruimte over de vleugels. Misschien hadden we meer moeten proberen om van buiten het zestienmetergebied te schieten… We hadden onszelf beter moeten opstellen, beter moeten letter op de manier waarop hun spelers stonden gepositioneerd en fouten voorkomen die ons problemen konden opleveren in de lucht. We hadden feller moeten strijden in de tweede helft… Fouten in Europa zijn enorm kostbaar. We moeten deze fouten rechttrekken en uitzoeken waar we Milan kunnen raken.”

Toch is Xavi nog altijd optimistisch over de return, een instelling die al eerder bij een aantal van zijn ploeggenoten waarneembaar was. “Milan heeft alles achterin goed dichtgehouden en dat zullen ze alleen maar meer doen in het Camp Nou. Maar wat dit team dat zoveel gewonnen heeft in de afgelopen jaren nog altijd niet heeft, is een historische, epische comeback en daar gaan we nu voor… We zullen het balbezit hebben en houden, en het veld zal fatsoenlijk besproeid zijn, waardoor we geen drie aanrakingen nodig zullen hebben zoals in het San Siro. We zullen kansen creëren, maar opletten voor hun counters en stilstaande fases voorkomen. We moeten voluit gaan en hiervoor vechten.”

Naast de wedstrijd in Milaan gaf Xavi ook zijn commentaar op het nieuws over Éric Abidal, die donderdag na een lange weg van herstel het groene licht van de medische staf kreeg om zich weer beschikbaar te stellen voor het eerste team. “Dit is het beste nieuws van het jaar… Vandaag was geen leuke dag, maar het zien van Abidal die aan het trainen is, is een voorbeeld voor sport en voor het leven. Dit is het beste nieuws dat we ooit hadden kunnen krijgen."