Nieuws Oktober 2009

Xavi kan misschien spelen

Afgelopen zaterdag speelde Xavi met Spanje mee in de met 1-2 gewonnen wedstrijd tegen Armenië. Na afloop van de wedstrijd bleek dat hij geblesseerd was aan zijn knie. Hierdoor heeft hij de selectie van Spanje verlaten en terug gekeerd naar Barcelona. Volgens de medische staf van Barça is de kans groot dat Xavi zaterdagavond gewoon kan spelen in het Mestalla tegen Valencia. Vandaag trainde hij in het begin mee met de groep, maar later op de dag trainde hij apart van de groep samen met Gabi Milito, die nog steeds werkt aan zijn herstel.

Op de eerste training van deze week had Pep Guardiola de beschikking over maar zes spelers van de selectie. Dit door alle interland verplichtingen van diverse spelers. Vandaag sloten Márquez, Puyol, Keita, Alves, Touré en Xavi aan bij de groep. Gisteren sloot Chygrynskiy ook weer aan bij de groep na een blessure. Samen met de spelers Ilie, Luque en Jonathan Dos Santos uit de reserves, werd vandaag begonnen met de voorbereiding op de wedstrijd van zaterdagavond tegen Valencia.

Bij de tegenstander van zaterdag zijn wel een aantal belangrijke mensen die onzeker zijn of ze spelen. Maar ondanks dat vertelde Dani Alves aan de pers, dat men bij FC Barcelona voorbereid op het beste Valencia. Volgens Alves is de wedstrijd in het Mestalla altijd een van de moeilijkste van het seizoen. Vorig seizoen was de wedstrijd tegen Valencia ook een moeilijke wedstrijd. Nadat Messi in de 24ste minuut de 0-1 had gemaakt, maakte Valencia binnen 5 minuten 2 doelpunten. Het duurde dan ook tot de 85ste minuut dat Henry de gelijkmaker maakte.

Een overwinning op zaterdag zou een club record zijn van zeven opeenvolgende overwinningen in de competitie aan het begin van het seizoen. Er is nog geen ander elftal van FC Barcelona geweest die dat ooit gelukt is. Volgens Alves is dit leuk voor de statistiek, maar is dit record niet belangrijk.

De wedstrijd begint zaterdagavond om 22:00 uur en is live te zien op sport1.