Nieuws April 2012

Xavi: Mr. Clásico

Zaterdag, op de dag van El Clásico, zou Xavi Hernández de Barça-speler kunnen worden die het vaakst tegenover Real Madrid stond. Als hij zijn 32e wedstrijd speelt tegen de eeuwige rivaal zal hij de 31 van Segarra voorbijgaan, een record dat Xavi afgelopen zomer evenaarde toen hij speelde om de Spaanse Super Cup.

De regisseur van het Catalaanse middenveld speelde voor het eerst tegen Real Madrid in 2000 in het Santiago Bernabéu, een wedstrijd waarin ook Pep Guardiola en Carles Puyol voorkwamen. Sindsdien is dat aantal opgelopen tot 23 Clásico’s in de competitie. In de wereldberoemde 5-0 overwinning op Madrid in het Camp Nou van afgelopen jaar kwam Xavi ook tot scoren. Met drie wedstrijden in de Copa del Rey, drie in de Champions League en twee in de Spaanse Super Cup heeft Xavi het geschopt tot de 31 Clásicos die momenteel op zijn naam staan.

Hoewel Xavi dat record heeft, is hij niet de man die het vaakst in Camp Nou tegen Real Madrid speelde. Die eer gaat naar Migueli, die dertien thuiswedstrijden tegen de Koninklijke speelde. Blaugrana aanvoerder Carles Puyol zal zaterdag, mits hij speelt, dat record evenaren. De lijst wordt compleet gemaakt door César (12), Rifé (11), Asensi (10) en Rexach (10).