Nieuws Oktober 2010

Xavi rentree tegen Valencia?

De Catalaan hoopt komend weekend, als FC Barcelona de kraker tegen Valencia speelt, weer fit te zijn. Xavi kampt al een poosje met een achillespeesontsteking en ontbrak daardoor ook bij de wedstrijd tegen Mallorca.

“Het gaat steeds beter”, vertelt Xavi op de website van FC Barcelona. “Ik heb lang genoeg met deze blessure gesukkeld en de afgelopen duels heb ik met pijn gespeeld. Dat weten de doktoren en ik, maar ik wilde graag spelen omdat het belangrijke wedstrijden waren. Op een gegeven moment was de pijn echter onverdraagzaam. Na overleg met mijn trainer Pep Guardiola en bondscoach Vicente Del Bosque heb ik besloten mijn rust te pakken. Deze pauze van drie weken heeft me goed gedaan.”

“Of ik tegen Valencia kan spelen? Dat ligt eraan hoe het komende week gaat op de trainingen”, gaat de 30-jarige middenvelder verder. “Volgens de doktoren zou het kunnen, maar we moeten het nog even afwachten.”

Éric Abidal heeft Xavi aangewezen als de belangrijkste speler in het elftal van Barcelona. De Franse verdediger is bezig aan zijn vierde jaar als teamgenoot van de middenvelder en is tot de ontdekking gekomen dat de spelverdeler de meest waardevolle pion is in het team van Josep Guardiola. “We hopen dat hij snel terugkomt; we moeten goed op hem letten”, meent Abidal.

30-jarige Xavi mag met recht een kind van de club worden genoemd en miste nauwelijks een wedstrijd. De Catalaan kwam in de laatste vier seizoenen tot 258 wedstrijden waarin hij in totaal ruim 22.000 minuten speelde, verdeeld over Barcelona en de Spaanse nationale ploeg, zo vond de Spaanse krant Sport uit. Dat komt neer op een gemiddelde van 5,375 wedstrijden per maand en 64,5 per seizoen. Volgens Sport is er in de gehele wereld geen speler die bij dit aantal in de buurt komt.