Nieuws April 2011

Zeven mogelijke debutanten in bekerfinale

Zeven Barça-spelers hebben nog nooit gespeeld in een Spaanse bekerfinale. Iniesta, bijvoorbeeld, zal aankomende woensdag voor het eerst meemaken hoe het is om te strijden om de Spaanse beker.

Hoewel de bekerfinale uit 2008 tegen Athletic Bilbao (4-1) redelijke recent is, en veel van de spelers uit het eerste team hetzelfde zijn, is er nog altijd een aantal FC Barcelona voetballers dat niet in een bekerfinale heeft meegedaan; dat is een derde van de ploeg! Die zeven zijn Iniesta, Maxwell, Jeffren, Fontàs, Valdés en twee van de nieuwe gecontracteerden van dit seizoen, Mascherano en Afellay.

Tien andere spelers uit de huidige ploeg namen twee jaar geleden deel aan de bekerfinale, namelijk Pinto, Alves, Piqué, Puyol, Sergio Busquets, Xavi, Keita, Bojan en Pedro; die laatstgenoemde speelde destijds slechts de laatste paar minuten van de wedstrijden. Dit tiental maakte de overwinning dan ook vanaf het veld in Valencia mee. Valdés zat op de bank en Iniesta, Milito en Abidal misten de finale wegens blessures. Abidal moet ook dit jaar de bekerfinale missen.

Het geval van Iniesta is bijzonder pijnlijk, want een slecht getimede dijblessure in de laatste minuten van de Barcelona – Villarreal wedstrijd (3-3) dwarsboomde zijn deelname aan de 2008 Bekerfinale, die drie dagen later gespeeld werd. Andrés stond echter wel weer op het veld voor de finale in Rome tegen Manchester United. Het Wereldkampioenschap voor Clubs in 2009 moest Iniesta echter missen wegens een blessure die hij had opgelopen in de halve finale.

Geen van de nieuwe aanwinsten van dit seizoen (Mascherano, Adriano, Villa en Afellay) en de aanwinst van vorig seizoen (Maxwell) hebben een bekerfinale in het Barça-shirt gespeeld. Adriano en Villa speelden echter wel in finales met hun voormalige clubs en wonnen tevens alle finales waaraan zij deelnamen. Adriano zat in het winnende team in 2007 en 2010, in Camp Nou, met Sevilla, terwijl Villa de Beker mocht optillen in 2004 (met Zaragoza) en 2008 (met Valencia). Milito heeft eenzelfde verhaal; in 2008 was hij geblesseerd, maar won wel de finale van 2004 met Zaragoza.