Nieuws April 2011

Zorgen Guardiola over Shakhtar

Guardiola verwacht dat het woensdagavond een lastige wedstrijd tegen Shakhtar Donetsk gaat worden. Hij beschouwt de Oekraïners als een gevaarlijke tegenstander en benadrukte in de persconferentie: “Ik heb er geen goed gevoel over.” De coach maakt zich vooral zorgen dat de fans te enthousiast zijn over de uitgangspositie van Barça. In de Champions League kan ieder team verslagen worden. Hij vindt het vervelend dat de fans al overwinningen aan het vieren zijn voordat wedstrijden gespeeld zijn. Het feit dat Barça 8 punten voorsprong heeft op Real Madrid betekend niet dat het seizoen voorbij is. “De mensen spreken nauwelijks over Shakhtar en zeggen dat het kampioenschap gespeeld is, maar we moeten eerst nog van beide winnen”, aldus de succesvolle coach.

Maar over de spelers heeft Josep geen klagen: “Ik heb heel veel vertrouwen in dit team. We moeten alles geven om te kunnen winnen, want niemand geeft een overwinning weg. Ik heb al tegen de spelers gezegd dat we moeten zorgen voor een goede uitgangspositie om te voorkomen dat de return in Oekraïne gecompliceerd wordt.” Guardiola voegde daaraan toe: “Als we onze voet van het gaspedaal halen, zal Shakhtar over ons heen lopen.”

Woensdagavond wordt de vierde keer dat FC Barcelona tegen Shakhtar Donetsk speelt onder leiding van Guardiola. de eerste ontmoeting tussen de twee clubs was in het seizoen 2008/09 in de groepsfase van de Champions League en daarna volgde de wedstrijd in augustus 2009 voor de Europese Super Cup in Monaco. Deze wedstrijden heeft Guardiola de laatste dagen meerdere malen bekeken en hij vindt: “Dat we de toen de terechte winnaars waren.”

De coach van FC Barcelona heeft veel respect voor het team van Lucescu: “Het is een sterke tegenstander en het team is de laatste jaren sterk verbeterd. Ze spelen agressief, ze kunnen goed verdedigen en werken als beesten. Ze hebben de kwartfinales bereikt door over Roma heen te lopen en ze waren als eerste geëindigd in de groepsfase boven Arsenal.”

Als laatste had Guardiola nog een boodschap voor de fans: “We kunnen alleen belangrijke competities winnen, zoals de Champions league, met de steun van de fans. De spelers voelen het wanneer de fans achter hun staan. In een uitverkocht Camp Nou zijn we altijd veel sterker en spelen we beter.”

De wedstrijd begint om 20:45 uur en zal te volgen zijn bij Sport1 en via Internet streams zoals http://www.fromsport.com/. Uiteraard kun je de wedstrijd ook via de Twitter van de fanclub volgen op www.twitter.com/penyabarcelona en discussiëren voor en na de wedstrijd op het Forum http://www.fanclubbarcelona.nl/forum/.