Nieuws Januari 2021

Barça - Athletic Bilbao 2-3

Zondagavond werd de finale van de Spaanse Supercup gespeeld. In een enerverend en fysiek duel wist Athletic Bilbao na verlenging van Barça te winnen.

In de eerste helft ging het lang gelijk op. Beide ploegen speelden in een te laag tempo om het de tegenstander lastig te maken. Het schaakspel duurde bijna de gehele eerste helft, tot een aanval van Barça door de defensie van Athletic Bilbao sneed. Het schot van Lionel Messi werd nog gesmoord door de verdedigers, waarna Antoine Griezmann alsnog wist te scoren. Het antwoord van de Basken kwam meteen. Meteen vanuit de aftrap wist Athletic Club meteen richting het doel van Marc-André Ter Stegen op te stomen. Oscar De Marcos wist deze aanval succesvol af te ronden, wat een 1-1 ruststand betekende.

Na rust wilde het team van Ronald Koeman snel orde op zaken stellen. Ruim vijf minuten na de hervatting kreeg Lionel Messi een vrije trap te nemen, maar zijn inzet miste doel. Enkele minuten later dacht Raúl Garcia de Basken op voorsprong te zetten, maar de goal werd even later geannuleerd vanwege buitenspel. Gedurende de tweede helft werden de duels fysieker. Een kwartier voor tijd zette Antoine Griezmann de blaugranas voor de tweede keer op voorsprong. Deze keer op aangeven van Jordi Alba. In de slotfase had Barça wel het overwicht en kreeg de ploeg via Frenkie de Jong nog wel de kans om de voorsprong te vergroten. Ook via Ousmane Dembélé kon er nog gescoord worden, maar in de laatste officiele minuut wist kreeg Athletic Bilbao een vrije trap te nemen. Iker Muniain legde aan en vond het hoofd van Asier Villalibre, die de bal binnen werkte. Hierdoor kreeg ook de finale een toegift door middel van een verlenging.

In de verlenging was het al na drie minuten raak. Voor de Basken schoot Iñaki Williams, in het strafschopgebied, onberispelijk binnen en zette Athletic Club op voorsprong. Het spel golfde op en neer en had aan het eind van de eerste verlenging nog een nare botsing tussen Raul Garcia en Frenkie de Jong, toen beide heren de bal weg wilde koppen. Gelukkig konden beide heren nog door. In het tweede gedeelte van de verlenging zette het team van Ronald Koeman nog wel aan, maar tot hele grote kansen leidde dit niet. In de slotfase kreeg Messi nog een directe rode kaart, wegens een slaande beweging richting Villalibre.

Optelling Barça: Ter Stegen, Alba, Lenglet (106’ Trincão), Araujo,
Dest (46’ Mingueza), Pedri (86’ Pjanić), Busquets (97’ Riqui Puig),
Frenkie de Jong, Griezmann, Messi, Dembélé (86’ Braithwaite)

Foto: www.fcbarcelona.cat