Nieuws November 2013

Barça - Granada 4-0

FC Barcelona begon de wedstrijd voor 99.786 toeschouwers in de wetenschap dat het een handvol spelers miste en dat Granada een taaie tegenstander is. De ploeg uit Andalusië wist weliswaar pas elf keer het net te vinden, het kreeg ook maar dertien doelpunten tegen.

Lionel Messi mocht zijn deze week gewonnen Gouden Schoen tonen aan het publiek en ging nog op de foto met zijn collega`s die hem de prijs hadden bezorgd. Na deze plichtplegingen begon Barça sterk aan de wedstrijd. De Catalanen zette goed druk op Granada en wist enkele kansen te creëren via Alexis, Neymar en aanvoerder Andrés Iniesta. Net op het moment dat de Blaugranastorm was gaan liggen kreeg Barça een strafschop. Cesc Fàbregas ging naar de grond en Andrés Iniesta mocht de makkelijk gegeven penalty nemen. De Spaans international faalde niet en scoorde zo zijn eerste strafschop ooit als profvoetballer. Na de openingstreffer kreeg Granada wat meer vat op de wedstrijd en uitblinker aan de kant van bezoekers Piti knalde de bal mooi op de lat boven keeper José Manuel Pinto die de voor twee maanden afwezige Victor Valdés verving. De wedstrijd was niet heel hard te noemen maar toch stond de teller voor rust al op vijf gele kaarten. Drie voor Granada (Iturra had er al afgemoeten met twee keer geel) en twee voor Barça. Neymar voor een tackel en Busquets voor aanmerkingen op de leiding. FC Barcelona was een stuk sterker en dus kon het tweede doelpunt niet uitblijven. Na een mooie combinatie werd Iniesta gehaakt in het strafschopgebied. Nu ging Fàbregas achter de bal staan. Hij scoorde en maakte zo zijn eerste strafschop als speler van Barça. Met de benutte strafschop stond de 2-0 ruststand op het bord.

De tweede helft begon met een geweldige misser van Pedro. De Spaans international schiet de bal hoog over het vrijwel lege doel. Naarmate de tweede helft vorderde werd de wedstrijd wat harder. Ondertussen waren er ook wel wat hoogstandjes van de leuk spelende spelers van Granada, Piti en El Arabi. De coach van Granada zal een stuk minder tevreden zijn met Iturra. De Chileen mocht al in de 65e minuut gaan douchen na zijn zoveelste overtreding. Met tien man wisten de bezoekers uit het zuiden van Spanje echter nog een goede kans te creëren maar rechtachter Nyom ging zelf voor zijn kans, waar afspelen een betere optie leek. Uit de counter maakt Alexis de 3-0 en daarmee is de wedstrijd definitief gespeeld. Trainer Gerardo Martino wacht (helaas) lang met het inbrengen van debutant Adama Traoré. De pas 17-jarige Spaanse aanvaller mag tien minuten voor tijd zijn kunsten laten zien. Met een mooie actie gaat hij tussen twee verdedigers door maar zijn schot mist vervolgens kracht. Ook niet zo gek als je bedenkt dat het kind van Malinese ouders normaal zijn wedstrijden op zaterdag speelt in de A-jeugd van FC Barcelona. Het slotakkoord komt op naam van Pedro, die toch nog zijn doelpuntje meepikt. Het goede voorbereidende werk was van Fàbregas.

FC Barcelona is de wedstrijd zonder blessures doorgekomen, en dus is het de vraag wie Martino mee gaat nemen naar Amsterdam. Op dinsdag spelen de al voor de tweede ronde geplaatste Catalanen de vijfde groepswedstrijd in de Champions League tegen Ajax dat nog niet geplaatst is voor de volgende ronde.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Montoya, Piqué, Bartra, Adriano, Busquets (74' Song), Fabregas, Iniesta, Alexis (74' Sergi Roberto) , Neymar (82' Adama) en Pedro