Nieuws Maart 2016

Blik op Barça vs. Arsenal!

Woensdag 16 maart is het zover: dan strijdt FC Barcelona in de return tegen Arsenal om een plek in de kwartfinales van de Champions League. Om 20.30 uur wordt er afgetrapt in Camp Nou in het bijzijn van een aantal reizigers die met de speciale Champions League reis van de Fan Club Barcelona en NBD Sports naar de Catalaanse hoofdstad zijn gereisd.

Teamnieuws
Het belangrijkste nieuws uit Can Barça is de afwezigheid van Gerard Piqué. De boomlange Catalaan is geschorst na de gele kaart die hij in de heenwedstrijd in Londen oppikte. Qua blessures heeft Luis Enrique geen nieuwe zorgen: alleen Rafinha en Sandro Ramírez ontbreken nog altijd, terwijl Jordi Masip, Douglas en Adriano Correia buiten de selectie zijn gelaten.
Voor Arda Turan is het de eerste keer dat hij is opgenomen in de wedstrijdselctie voor de Champions League en ook Marc Bartra is opgeroepen, nadat hij voor de heenwedstrijd thuis werd gelaten.

Arsène Wenger moet het nog steeds doen zonder Santi Cazorla en Jack Wilshere, evenals keeper Petr Cech, die de afgelopen drie wedstrijden wegens blessure moest missen.

Wat vinden de coaches?
Luis Enrique relativeerde de 2-0 voorsprong die zijn team geniet na de heenwedstrijd. “Het scorebord ziet er goed uit, maar het verandert onze aanpak en voorbereiding niet. Het tweeluik is nog geheel open en de situatie is nog steeds gevaarklijk. We zullen serieus moeten spelen als we door willen gaan.”
Arsène Wenger was zeer duidelijk: “Ons doel is helder: we moeten aanvallen.” De Arsenal-trainer gaf toe dat zijn ploeg een nadeel bevecht, maar voegde daaraan toe: “Maar voetbal laat altijd een kleine ruimte open.”

Vorm
Barça stoomt in topvorm door met vier zeges uit vier wedstrijden sinds de heenwedstrijd in Londen, waarbij er zeventien doelpunten gestoord werden. Hun ongeslagen reeks duurt voort en staat momenteel op 37 ongeslagen wedstrijden op rij.
De vorm van Arsenal heeft juist een negatieve wending genomen. In de Engelse competitie hebben de mannen van Wenger nederlagen geleden tegen Manchester United en Swansea. Afgelopen zondag verloren ze thuis eveneens van Watford in de kwartfinales van de FA Cup.

Geschiedenis
Indien Barça zich woensdagavond weet te plaatsen voor de kwartfinales van de Champions League, dan is dat de derde keer dat ze Arsenal uit het Europese toernooi gestoten zullen hebben, na dat ook in 2010 en 2011 klaargespeeld te hebben.
Barça en Arsenal hebben elkaar acht andere keren getroffen in de Champions League, waarbij de Catalanen vijf keer zegevierden en slechts één keer verloren van de Engelse ploeg.