Nieuws Januari 2011

Klaar voor de kwartfinale Copa del Rey

Op woensdag 12 januari ontvangt FC Barcelona Betis in de kwartfinale van de Copa del Rey (22:00 uur). Voor de wedstrijd zal er aandacht geschonken worden aan Messi’s Ballon d’Or, die hij met de fans zal delen; eerder droeg de Argentijn de trofee al op aan Xavi en Iniesta. Tevens zal er voor aanvang van het duel een minuut stilte gehouden worden ter herinnering aan Angel Pedraza, een oud-Barça speler (1980, 1984-1988) die 8 januari dit jaar overleed.

Barça is geen tijd gegund voor katers na Zürich, al is er genoeg reden om uitgebreid te vieren dat zes Barça-spelers tot de World’s XI behoren en dat drie daarvan tevens kanshebber waren voor de Ballon d’Or. Deze woensdag is de perfecte mogelijkheid voor de fans in Camp Nou om hun steun en respect te betuigen voor Messi, Xavi en Iniesta voor het creëren van deze historische dag, 11 januari 2011. Maar zodra dat afgelopen is, barst de serieuze strijd om de Spaanse Cup los.
In deze kwartfinale staat Barça tegenover Betis en het team uit de eerste divisie is duidelijk de favoriet. Desondanks zijn de Andalusiërs voormalige koplopers van hun eigen divisie en hebben ze het voordeel de tweede leg thuis te mogen spelen. Het is daarom van het uiterste belang dat Guardiola en zijn ploeg volgende week naar het zuiden kunnen reizen met een comfortabele voorsprong om te verdedigen.

De Catalaanse coach kan in elk geval rekenen op zijn volledige en fitte ploeg en heeft daarbij ook Thiago opgeroepen. De afwezigheid van blessures is geweldig nieuws nu de selectie een hectische periode in gaat met elke week midweekse bekerwedstrijden bovenop de reguliere competitiewedstrijden, en dat tot eind januari. De kwartfinale en potentiële halve finale, als Barça die weet te bereiken, bestaan in totaal uit vier wedstrijden in vier weken.

Betis komt echter niet naar Camp Nou om de ondergeschikte rol te spelen. Ze mogen nu dan een club uit de tweede divisie zijn, ze zijn nog steeds een van de traditionele voetbalgiganten uit het Spaanse voetbal. Ze hebben Zaragoza en Getafe aan de kant gezet, al kostte de overwinning op laatstgenoemde hun twee sleutelspelers: spitsen Emana en Dorado vielen uit wegens een blessure. De voetballers in het groen-witte tenue zullen eropuit zijn om hun prestatie van 1994 te herhalen, toen ze ook in de tweede divisie speelden maar desondanks het Dream Team uit de race om de beker wisten te spelen.

Voor de mensen die een online stream zoeken: fromsport.com en rojadirecta.com bieden vaak meerdere streams aan. Als iemand een betere tip heeft, schroom vooral niet die te posten op het forum!