Nieuws Januari 2024

Zware loting Copa del Rey

Tegenstander van FC Barcelona in de kwartfinale van de Copa del Rey: Athletic Club de Bilbao. Een ploeg die tot nu toe altijd in La Liga gespeeld heeft. Woensdagavond 21.30 uur in San Mamés (capaciteit: 53.331) Athletic Club bezet op dit moment de 5e plaats in La Liga; slechts 3 punten achter FC Barcelona (met 1 wedstrijd meer gespeeld).

Regio Baskenland. Opgericht in 1898 door Britse immigranten. Bijnamen: Los Leones (de leeuwen) en Los Rojiblancos (de rood witte). Trainer: Ernesto Valverde. Grootste internationale succes: finale UEFA cup in 1977. Het wordt de 45e onderlinge ontmoeting in de Copa.

Het elftal van Athletic Club bestaat uit Baskische spelers. Een groot deel van de spelers komt uit de eigen jeugdopleiding. Paradoxaal: Athletic Club leverde wel (en nog) spelers aan het Spaans nationale elftal. Athletic Club won 24 x de Cup van de Koning. Ze werden 8 x kampioen (laatste keer in 1984) en veroverden 4 x de Supercopa (laatste keer in 2021).

Een deel van de selectie van Athletic Club: Unai Simón (keeper); verdedigers: Paredes, Lekue, Yuri, De Marcos; middenvelders: Sancet, Dani García, Herrera, Prados; aanvallers: Berenguer, Williams, Muniain, Nico Williams. Raúl García. Budget 136 miljoen euro.

In een vol San Mamés wordt het een zware wedstrijd voor Barça. Christensen is terug na een blessure aan zijn voet. Cancelo zit ook bij de selectie; zijn knie is hersteld. De selectie bestaat verder uit: Balde, Araujo, Ferran, Pedri, Lewandowski, Iñaki Peña, João Félix, Romeu, Vitor Roque, Sergio Roberto, Frenkie de Jong, Gündoğan, Kounde, Astralaga, Lamine Yamal, Fermín, Cubarsí, Aron, Marc Guiu en H. Fort.

Nieuwtje: het is vandaag (23-1) precies vijf jaar geleden dat Frenkie zijn contract tekende bij FC Barcelona. Hij kwam pas na de zomer in actie. Overgekomen van Ajax. Wereldspeler. Nog steeds een bepalende factor in het elftal.

Visca Frenkie!!

Visca Barça!!