Nieuws Augustus 2015

Ook Fiorentina verslaat Barça

De voorbereiding van FC Barcelona op het seizoen 2015/16 gaat vooralsnog nog niet over rozen, want van de vier gespeelde duels gingen er maar liefst drie duels verloren. Nadat de openingswedstrijd nog winnend afgesloten kon worden moesten de blaugranas daarna toelaten dat ze achtereenvolgens werden verslagen door Manchester United (3-1), Chelsea (na strafschoppen) en nu ook Fiorentina. In Florence keek Barcelona al voordat er een kwartier verstreken was tegen een pijnlijke 2-0 achterstand aan, en ondanks dat Luis Suárez nog voor rust de tegentreffer scoorde bleef het bij 2-1, en kan Barcelona dus zonder weinig plezier terugkijken op deze deelname aan de Champions Cup. Op 5 augustus wacht in AS Roma de laatste vriendschappelijke tegenstander, en een overwinning moet hier volgen om nog enigszins optimistisch toe te kijken naar de seizoensstart.

In Florence moest Barcelona het wel stellen met een gemankeerde achterhoede, want maar liefst zes spelers waren afwezig die normaliter in de defensie staan. Toch speelde Barcelona in de eerste helft het positiespel en lieten ze de bal rondgaan, maar het vele balbezit kon niet voorkomen dat Barcelona razendsnel achter de feiten aan liep. In de vierde minuut speelde de kale Spanjaard Borja Valero met een handige actie de bal langs Sergio Busquets, en de ex-speler van Villarreal wist de bal toen panklaar te leggen voor Federico Bernardeschi, die zijn eerste treffer van de avond maakte. Lang hoefde hij niet te wachten op zijn tweede, want na de kopbal scoorde hij nauwelijks tien minuten later alweer via een voorzet vanaf de flanken. Nu was het ster Joaquín die langs Alba ging en de bal in de voeten schoof bij de Italiaan, die met links scoorde. Barça probeerde de schade nog voor rust te beperken, en dit lukte ook bijna.

Vlak na het doelpunt van Bernardeschi was het namelijk alweer raak aan de andere kant, toen een acrobatische assist van Ivan Rakitic tot doelpunt werd gepromoveerd door Luis Suárez, die van dichtbij zijn derde goal van de voorbereiding maakte. Een vierde had moeten volgen, maar Suárez was ongelukkig in de afwerking. Hij was niet de enigste, want ook Alba en Pedro misten mogelijkheden om de gelijkmaker binnen te schuiven. Vlak voor rust bleek plaaggeest Bernardeschi nog niet uitgespeeld te zijn, maar ditmaal kon Ter Stegen wel redding brengen op een inzet van de aanvalsleider. Na rust nam het tempo, zeker door de wissels van beide trainers, erg af en waren kansen wat schaarser. Het ging op en neer, en onder andere El Haddadi voor Barça en Rossi voor Fiorentina wisten het net niet te vinden door goed keeperswerk of verdedigende kracht. Het slotoffensief van Barcelona werd keer op keer geweerd door de Italianen en dus stond er na 90 minuten een 2-1 stand op het scorebord in het voordeel van het paarse enclave. Wat vonden jullie van de wedstrijd?