Nieuws Mei 2015

100 Europese duels Messi

Bijna iedere week bereikt Lionel Messi een nieuwe mijlpaal. De wedstrijd tegen Bayern München was geen uitzondering. De nummer 10 van Barça speelde woensdagavond zijn 100e Europese wedstrijd voor FC Barcelona; 97 in de Champions league en 3 in de Europese Super Cup van 2006, 2009 en 2011.

In die 100 Europese duels heeft de Argentijn 78 doelpunten gescoord en vijf titels gewonnen, waarvan drie Champions Leagues in Parijs in 2006, in Rome in 2009 en in Londen in 2011. Bij de finale in Parijs bleef Messi de gehele finale op de bank, maar in de twee finales in Rome en Londen was de kleine Argentijn een doorslaggevende speler in het Catalaanse team. De andere twee Europese titels werden in Monaco gewonnen: de Europese Super Cup.

Na de wedstrijd stond een tevreden Messi de pers te woord. Veel vragen betroffen zijn tweede doelpunt waarbij Lionel de bal over keeper Manuel Neuer lobte en daarna het doelpunt vierde op dezelfde wijze als na zijn treffer tegen Manchester United in de Champions League Finale in het Wembley stadion in 2011. “Het uitbundige vieren van mijn treffer kwam omdat het doelpunt op een belangrijk moment in de wedstrijd viel. In voorgaande wedstrijden wisten we niet te scoren, ondanks de vele kansen die we wisten te creëren. Ik was zo opgelucht”, aldus Messi. Hij doet het simpel lijken, maar Messi vertelde dat het alles behalve een eenvoudige overwinning was: “Het was zeker een zware wedstrijd. De halve finale van de Champions League is altijd een uitdaging en de tegenstander heeft geweldige spelers.”

Het debuut van Lionel in de Champions League was op 7 december 2004 in Donetsk in de laatste groepswedstrijd. FC Barcelona had zich voor dat duel al geplaatst voor de knock-out ronde. Tegen Shakhtar Donetsk gunde de toenmalige hoofdcoach van Barça, Frank Rijkaard, de jonge aanvaller zijn Europese debuut. Twee maanden eerder speelde Lionel Messi zijn eerste wedstrijd in het eerste team van Barça in de Primera División.