Nieuws Maart 2013

15 jaar sinds debuut Xavi

Op 24 maart 1998 debuteerde Xavi Hernández in het eerste elftal van FC Barcelona in de wedstrijd voor de Copa Catalunya. Het duel vond plaats in het Camp d’Esports stadion van Lleida. In zijn debuutwedstrijd speelde de middenvelder de gehele 90 minuten en hielp Barça de finale bereiken met een 2-1 overwinning. De treffers van Barça werden gescoord door Jofre, een speler van Barça C. Voor het team van Lleida betrad de huidige coach van Barça, Tito Vilanova, in de tweede helft het veld en scoorde het doelpunt voor de thuisclub.

Naast het feit dat de huidige coach van Barça toen voetbalde bij de tegenstander van Xavi was er nog iets opmerkelijks aan dat debuut. José Mourinho, de huidige coach van Real Madrid, zat bij Barça op de bank. Toenmalige hoofdcoach van FC Barcelona, Louis Van Gaal, liet zijn assistent Mourinho het team coachen dat voornamelijk uit reserve spelers bestond. Het team bestond naast Xavi uit Carles Puyol die zijn debuut ook maakte in een duel voor de Copa Catalunya, maar dan in het seizoen 1996/97.

Sinds die dag in maart 1998 heeft Xavi al 757 wedstrijden gespeeld voor Barça, waarvan 665 officiële duels. Zijn debuut in een officiële wedstrijd voor de Spaanse Super Cup was op 18 augustus van 1998. FC Barcelona verloor die wedstrijd met
2-1 en Xavi scoorde het enige doelpunt van de Catalanen. Sindsdien scoorde de middenvelder 89 keer voor Barça, 78 in officiële wedstrijden, en won maar liefst
23 belangrijke titels.

FC Barcelona:
- 2x WK Clubteams
- 3x Champions League
- 6x Spaanse landstitel
- 2x Spaanse beker
- 2x Europese Super Cup
- 5x Spaanse Super Cup

Spanje:
- 1x Wereldkampioen
- 2x Europees kampioen

Xavi heeft de Spaanse recordhouder voor wat betreft het aantal titels, Francisco ‘Paco’ Gento, in zicht. De legendarische speler van Real Madrid wist in zijn carrière van 1953 tot 1971 met de Koninklijke 23 titels te vergaren en eenmaal een titel voor Spanje, het EK van 1964. Xavi heeft dus nog slechts één trofee nodig om Paco Gento te evenaren; een record dat al 42 jaar niet te evenaren leek te zijn.
Bekijk hier de carrière van Xavi in foto’s.