Nieuws Augustus 2012

Afellay naar Schalke 04

FC Barcelona als Schalke 04 hebben bekend gemaakt dat Ibrahim Afellay tot 30 juni verhuurd wordt. “Ibrahim is blij om bij Schalke te zijn”, aldus zijn nieuwe en oude coach Huub Stevens. “Hij heeft speciale kwaliteiten en kan op verschillende posities spelen. In Eindhoven speelde hij centraal, maar ook vanaf de vleugels.” Afellay speelde eerder al onder Stevens bij PSV in het seizoen 2008/09.

Of de 26-jarige dit weekend al zijn debuut maakt in de Bundesliga is nog niet bekend. “We moeten de training afwachten en dan bekijken hoe Ibrahim ervoor staat. Daarnaast, hebben we enkele vraagtekens met betrekking tot de ploeg. Jefferson Farfán of Marco Höger, bijvoorbeeld”, vertelde Huub Stevens en hij voegde daaraan toe Afellay even rust te gunnen om te wennen aan zijn nieuwe club.

Afallay zal naar verwachting vrijdag om 16.00u zijn eerste training meemaken. Hier zal hij landgenoot Klaas-Jan Huntelaar tegen komen. De Duitse club komt uit in de Champions League waar Ibi Arsenal, Olympiacos en Montpellier zal treffen. Naar verluid, maar dit is niet officieel bevestigd, ontvangt FC Barcelona een bedrag tussen de 7 en 10 miljoen voor de verhuring.

Ibrahim Afellay maakte op 24 december 2010 de overstak van PSV Eindhoven naar FC Barcelona en speelde 27 wedstrijden, waarvan 16 in La Liga, 6 in de Copa del Rey en 5 in de Champions League. De knieblessure zorgde ervoor dat de Nederlander het seizoen 2011/12 tot april 2012 moest missen. Deze zomer had Ibi een bijdrage in alle vriendschappelijke wedstrijden ter voorbereiding op het nieuwe seizoen en scoorde een van de twee doelpunten tegen Dinamo Boekarest.

Ibi kreeg bij de presentatie het shirt met nummer 11 uitgereikt. Zijn nummer 20 bij Barça zal overgenomen worden door Alex Song.