Nieuws November 2014

Ajax-Barça 0-2

Woensdagavond stond de lastige uitwedstrijd tegen Ajax op het programma voor het team van Luis Enrique. De Catalaanse ploeg wist de wedstrijd met 0-2 te winnen en verzekerde zich daarmee voor de volgende ronde van de Champions League.

Barça begon voortvarend aan de wedstrijd en had goed gekeken waar het vorig jaar mis ging. Zo had Neymar al snel de bal achter doelman Cilessen. Maar de vreugde was van korte duur, want de Braziliaan stond buitenspel, waardoor het 0-0 bleef. Na dit moment nam Ajax het initiatief over en de ploeg creëerde kansen, waarbij Barça telkens goed weg kwam. Zo schoot Andersen net naast en een moest Ter Stegen redding brengen op een volley van Klaassen.

Ongeveer 10 minuten voor rust was het dan toch raak voor Barça. Messi mocht een vrije trap nemen, maar Cilessen keerde de bal nog. De bal werd opnieuw hoog ingebracht. De Ajax keeper ging het duel aan met Bartra en de Catalaanse verdediger won dit duel en gaf de bal hoog voor, waarna Messi de bal in het lege doel kon koppen. Hiermee werd de ruststand op 0-1 bepaald.

In de tweede helft trok Barça stukje bij beetje het initiatief naar zich toe en kon het meer het eigen spel maken. Hierdoor kwamen er kansen, zo werd Suárez alleen voor de keeper gezet, maar de aanvaller schoot tegen de goed uitgekomen Cilessen op. Kort daarna kreeg Ajax de grootste kans op de 1-1. Milik kopte vanuit een vrije positie goed op doel, maar de bal raakte de paal.

Na ruim een uur spelen, begon Messi aan een lange dribbel, maar hij werd halverwege de helft van Ajax onrechtmatig gestopt door Veltman. De verdediger van Ajax had ook in de eerste helft al een gele kaart gehad en kreeg voor de overtreding op Messi zijn tweede gele kaart en kon vertrekken. Hiermee was het verzet van Ajax gebroken en kon Barça opzoek gaan naar de beslissende 0-2.

Door de man meer situatie kon Barça weer helemaal het eigen spel gaan spelen en dit leidde na een paar minuten al tot de 2de goal van de avond van Messi. De Argentijn zet zelf de aanval op en geeft de bal af op Pedro, die bedenkt zich geen moment en hij geeft de bal laag voor, waardoor de doorgelopen Messi de bal binnen kan glijden. Voor de kleine Argentijn betekende dit zijn 71ste doelpunt in de Champions League en daarmee evenaarde hij het record van oud Real speler Raul.

Na dit tweede doelpunt, gingen met name Suárez en Messi nog opzoek naar de 0-3, maar dat lukte niet meer. Door de 0-2 overwinning mag Barça zich nu al gaan opmaken voor de 1/8ste finales. Wel moet de ploeg nog de strijd aangaan met PSG voor de eerste plaats van de poule.

Op de site van Sport 1 kunt u de samenvatting bekijken van de wedstrijd.

Opstelling Barça: Ter Stegen; Alves (83’ Addriano), Bartra, Mascherano, Jordi Alba, Sergio Busquets, Xavi, Rakitic (80’ Rafinha), Messi, Luis Suárez y Neymar (75’ Pedro).