Nieuws November 2012

Alba: “Stimulans voor de jeugd”

In de zomer van 2012 keerde Jordi Alba terug naar FC Barcelona. De club die hem als tienjarige opnam in de opleiding, maar in 2005 vertrok uit Barcelona omdat hij te klein was. Door de blessure van Dani Alves in de veertiende minuut van de competitiewedstrijd tegen Levante, maakte Martín Montoya zijn opwachting, waardoor er tot een kwartier voor het einde van de wedstrijd met elf spelers werd gespeeld die allen opgeleid zijn bij La Masía van Barça. Jordi Alba vertelde maandag daarover tijdens de persconferentie: “Dit moet een geweldige stimulans zijn voor de jongens die nu in de jeugd van Barça spelen. Zo kunnen ze zien dat ze met hard werken het eerste elftal kunnen halen. We zijn er trots op, maar ook de spelers die van buiten de club naar Barcelona zijn gekomen, zijn ook heel belangrijk voor het team.”

Alba werd dit seizoen bij twaalf van de dertien competitieduels door Tito Vilanova opgenomen in de basisopstelling, maar de verdediger blijft bescheiden en zei over zijn eigen spel: “Ik had misschien een moeilijk begin, maar inmiddels heb ik meer zelfvertrouwen en voel ik me goed. Ik lig goed in de spelersgroep en ben gretig om iedere dag beter te worden.”

De Catalaan sprak tevens over de voorsprong van drie punten op Atlético Madrid en elf punten op Real Madrid. De twee clubs uit de hoofdstad voetballen komend weekend tegen elkaar voor La Liga, maar de focus van Jordi Alba ligt bij Barça en op de volgende wedstrijd: “We zullen volgende week onze uiterste best moeten doen en ons niet druk maken wat er op de andere velden gebeurt. Alleen onze eigen prestatie is belangrijk.”

“Atlético Madrid maakt een geweldig seizoen door en ze kunnen het ons nog heel lastig maken in competitie. Ze kunnen ons inhalen, maar het is nog te vroeg om iemand uit te sluiten voor het kampioenschap. Ook Real Madrid is nog niet uitgeschakeld voor de titel”, zei Jordi Alba tot slotte, die het duidelijk naar zijn zin heeft. Bekijk hieronder een mooie treffer die de verdediger tijdens de training scoorde.