Nieuws Maart 2014

Alen Halilović naar Barça B

FC Barcelona heeft zich donderdag officieel versterkt met het Kroatische talent Alen Halilović. De pas 17-jarige aanvallende middenvelder wordt voor 2,2 miljoen euro overgenomen van Dinamo Zagreb. Halilović heeft voor vijf jaar getekend in Camp Nou en wordt in eerste instantie een speler van Barça B. Als hij aanhaakt bij het eerste elftal, kan de transfervergoeding voor Dinamo Zagreb verder oplopen.

Halilović debuteerde in september 2012 op 16-jarige leeftijd in de Kroatische competitie, waarmee hij de jongste debutant werd. Een maand later volgde ook zijn debuut in de Champions League, tegen Paris Saint-Germain. Na afloop van die wedstrijd ging deze foto met Zlatan Ibrahimović heel de wereld over. Halilović speelde tot dusver 37 competitiewedstrijden voor Dinamo Zagreb; daarin was hij goed voor vijf doelpunten. Halilović maakte ook al zijn debuut voor het Kroatische elftal. Dat debuut vond plaats op 10 juni vorig jaar tegen Portugal. Sindsdien mag de linkspoot zich de jongste international aller tijden noemen van het Balkanland. Inmiddels speelde Halilović al drie interlands. Zodra het seizoen erop zit, meldt het talent zich bij Barcelona B. Van daaruit zal hij proberen zich een weg te banen naar het hoogste elftal.

Op de website van zijn nieuwe club zegt Halilović dankbaar te zijn voor het in hem gestelde vertrouwen. “Het is moeilijk om onder woorden te brengen hoe ik me voel. Ik ben mijn trainers en medespelers bij Dinamo Zagreb, mijn eerste liefde, erg dankbaar. Daar zijn mijn dromen uitgekomen. Natuurlijk is FC Barcelona iets speciaals. Het is de club waar ik al van kinds af aan van houd en ik ben zeer vereerd dat ik de kans krijg hier te gaan spelen. Ik wil nu eerst de dubbel winnen met Dinamo Zagreb voor ik mij kan richten op mijn nieuwe club.”