Nieuws Mei 2011

Alleen Barça prolongeert titel

FC Barcelona is het enige team in een grote Europese competitie die het kampioenschap wist te prolongeren. In bijvoorbeeld Italië, Engeland en Nederland, was de kampioensploeg een andere ploeg als het jaar daar voor.

In Engeland, werd de tegenstander van Barça in de Champions League finale, Manchester United voor de negentiende keer in de geschiedenis kampioen van Engeland. Tien dagen geleden verloor Chelsea de wedstrijd op Old Trafford van Manchester United en hierdoor was de hoop op prolongatie van de titel door Chelsea vervlogen.

Na jaren van dominantie van Inter Milan in Italië nam dit jaar AC Milan de titel over van Inter Milan. In Portugal was de overduidelijke kampioen en ze wisten zelfs 19 punten meer te verzamelen als de kampioen van vorig jaar Benfica. In Duitsland wist Borussia Dortmund verrassend kampioen te worden, terwijl de kampioen van vorig jaar, Bayern München zich volgend seizoen via de voorrondes moet plaatsen voor de Champions League. In Rusland voorkwam Zenith Sint Petersburg dat Rubin Kazan voor de derde keer met de titel er vandoor ging.

In Nederland viel afgelopen zondag de beslissing om te titel. Ajax voorkwam in de laatste wedstrijd dat Twente de titel wist te prolongeren. In de laatste competitie, Frankrijk, is de beslissing nog niet gevallen. Met nog twee wedstrijden te spelen, moet de kampioen van vorig jaar, Olympique Marseille drie punten goed maken op Lille om de titel te prolongeren.