Nieuws September 2013

Almería - Barça 0-2

Het team van coach Tata Martino is na zeven rondes in de Primera División nog altijd ongeslagen; zaterdag was FC Barcelona op bezoek bij Almería met 0-2 te sterk voor de thuisploeg.
Zeven overwinningen na de eerste zeven competitieduels betekent de beste start in de historie van de club. De teams onder leiding van Bellamy (1929/30), Cruijff (1990/91), Van Gaal (1997/98), Guardiola (2009/10) en Vilanova (2012/13) wisten allen de eerste 6 duels in de Spaanse competitie te winnen. Met uitzondering van Bellamy werden al die coaches dat seizoen landskampioen in Spanje. Alleen Atlético Madrid is naast de Catalanen nog ongeslagen; het team van Diego Simeone wacht later op de zaterdagavond de stadsderby tegen Real in het Santiago Bernabéu.

Voor Lionel Messi was het ook een speciaal duel in Almería. De Argentijn opende in de 21e minuut de score in het Estadio de los Juegos Mediterráneos door de bal na een 1-2 met Pedro de bal in de verre hoek via de paal binnen te tikken; de 8e treffer van Messi dit seizoen en is daarmee topscoorder in La liga. Het is tevens zijn 100e doelpunt in een uitwedstrijd in de Primera División en ook dat is een record: Hugo Sánchez bleef steken op 99.
Lang kon Messi niet genieten van zijn openingstreffer, want nog geen tien minuten later verliet de Argentijn geblesseerd het veld. Messi werd vervangen voor Xavi.
FC Barcelona heeft op de website van de club bekend gemaakt dat de aanvaller zijn biceps femoris, één van de drie spieren die samen de hamstrings vormen, in zijn rechter dijbeen heeft geblesseerd. Zondag zal het medische team van de club verder testen om de ernst van de blessure te bepalen.
Het vertrek van Lionel Messi van het veld gaf de spelers van Almería vleugels; ze durfden vaker de aanval te kiezen en met name via Rodri kreeg de thuisploeg een aantal mogelijkheden. Rodri wordt dit seizoen door Almería gehuurd van FC Barcelona. De aanvaller is sinds 16 August 2011 speler van Barça B, maar werd door de club al eerder verhuurd aan Sheffield Wednesday en Zaragoza.

Het was duidelijk zichtbaar dat Barça al in gedachte bij de Champions League ontmoeting van aanstaande dinsdag met Celtic FC was. De spelers lieten de bal (te) rustig rondgaan en vonden de 0-1 voorsprong wel voldoende. De fans veerden op toen Neymar ging warmlopen in de tweede helft, maar de inzet van de Braziliaan was zaterdag niet nodig. Adriano Correia scoorde in de 56e minuut de 0-2 op aangeven van Cesc Fàbregas. Hierdoor besloot Martino dat Neymar rustig vanaf de zijlijn de wedstrijd verder kon gaan bekijken. De coach wisselde wel Cristian Tello voor Alexis Sánchez tien minuten voor het einde van het duel en in de verlenging ook nog Jonathan Dos Santos voor Andrés Iniesta. Barça eindigde het duel na 68% balbezit.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Bartra, Adriano, Busquets, Iniesta, Fàbregas, Alexis, Messi en Pedro