Nieuws November 2010

Almería - FC Barcelona 0-8

Het werd een zware avond voor het laaggeklasseerde Almería. Mede dankzij een hattrick van Lionel Messi eindigde het duel in 0-8. Dit is een evenaring van de grootste uitslag ooit, Las Palmas in 1959, in een uitwedstrijd. Bij Barcelona bleef Pique uit voorzorg aan de kant om een schorsing voor El Clásico, bij het verkrijgen van weer een gele kaart, te voorkomen. Voor hem in de plaats had Guardiola de Barça B centrale verdediger Fontàs opgesteld die een sterke wedstrijd speelde.

Vanaf de eerste minuut maakte de thuisploeg geen schijn van kans. Barcelona greep direct het offensief en creëerde tal van mogelijkheden. Alleen in de zesde minuut kwam de thuisploeg in de buurt van het doel van Barcelona. Het werd een eenvoudige redding voor Victor Valdés. Niet veel later was Messi dicht bij zijn eerste doelpunt, na een knappe voorzet van Alves, maar de bal ging net naast. Het was wachten op de openingstreffer en die kwam er ook na zeventien minuten. Lionel Messi zette een aanval op met David Villa en rondde het zelf af. Door dit doelpunt is het al de achtste wedstrijd op rij waarin de Argentijn een doelpunt voor Barça heeft gemaakt. Slechts twee minuten na de openingstreffer mocht Almería wederom aftrappen. Andrés Iniesta knalde de 0-2 tegen de touwen, nadat de thuisclub de bal niet goed weg wist te werken.

Barcelona had maar liefst 73% balbezit en bleef kansen creëren. De verdediging van coach Juanma Lillo had geen antwoord op het snel spelende Barça en Santiago Santi Acasiete maakte zelfs een eigen doelpunt bij een poging de voorzet van Maxwell weg te werken, 0-3. Het mooiste doelpunt van de wedstrijd werd gemaakt door Pedro die een geweldige lange bal van Fontàs precies op maat kreeg. Keeper Diego Alves twijfelde, kwam ver zijn goal uit en kon eenvoudig door Pedro gepasseerd worden.

Bij rust stond het zelfs al 0-5; Messi maakte, op aangeven van Pedro, zijn 100e doelpunt in La Liga voor FC Barcelona. Na de rust namen Xavi en Iniesta plaats op de bank en Guardiola bracht voor hen in de plaats Keita en Thiago in de wedstrijd. Die laatste kreeg in de 56e minuut een gele kaart na een onnodige overtreding. In de tweede helft speelden de Catalanen in een lagere versnelling, waardoor Almería meer kansen kreeg waaronder een bal op de lat via de vingertoppen van Valdés.

Messi slaagde er in om ook treffer 101 op zijn naam te zetten. De Argentijn completeerde zijn hattrick door de stand op 0-7 te brengen. Dit vijf minuten nadat, de voor Pedro in het veld gekomen, Bojan Krkić zijn eerste doelpunt van dit seizoen in de Spaanse competitie maakte. Eerder scoorde hij wel al in de wedstrijd tegen Ceuta voor de Copa del Rey. In de 73e minuut was het weer Bojan die de eindstand op 0-8 bracht na een mooi opgezette aanval van Messi.

Dit is de 6e gewonnen uitwedstrijd op rij sinds de start van de Spaanse competitie en een evenaring van de record dat in handen is van Real Madrid. Wellicht dat Barça over twee weken, na de volgende uitwedstrijd tegen Osasuna, het record kan overnemen.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol, Fontàs, Maxwell, Xavi (46' Thiago), Iniesta (46' Keita), Pedro (55' Bojan), Villa en Messi.