Nieuws Mei 2012

Athletic Bilbao - Barça 0-3

De allerlaatste wedstrijd van het seizoen 2011/12 én dat van Pep Guardiola. De finale om de Copa del Rey beloofde een spectaculaire wedstrijd te worden met, naar ieders hoop, een beker als afscheidscadeau voor Pep.

In Madrid stond FC Barcelona tegenover Athletic Club de Bilbao. Voor aanvang werd een verkorte (27 seconden!) versie van het Spaanse volkslied gedraaid dat geheel uitgefloten werd door zowel het Baskische als het Catalaanse publiek. Daarna barstte het voetbalfeest los in een uitverkocht en kolkend Vicente Calderón. En met reden, want al binnen zestig seconden leverde Lionel Messi een schot op doel, dat net naast ging! Iets daarna was het Pedro die zijn doelpoging gekraakt zag worden, maar nog geen minuut later vond hij alsnog het net uit een corner van Xavi en stond binnen de vijf minuten de 0-1 op het scorebord. De blaugrana-aanhang zag een aanvallend Barça dat met snel en dreigend spel Athletic amper van de eigen helft liet afkomen. Messi kwam dicht bij een tweede doelpunt via een schitterend genomen vrije trap, maar keeper Iraizoz voorkwam een verdere achterstand. De Catalanen waren niet af te stoppen en nog voor de twintig minuten op de klok stonden, was het raak: Leo Messi hield ietsje in, waardoor hij buitenspel voorkwam en de bal hard het dak van het doel inschoot: 0-2! Athletic kreeg geen kans om op adem te komen, want niet veel later legde Xavi de bal mooi terug op Pedro, die met zijn tweede goal van de avond alle hoop van de Basken verpletterde: 0-3.
Aan de andere kant, waar doelman Pinto weinig te doen had, beging Piqué een grove fout door in het strafschopgebied langdurig vast te houden. De verdediger ontliep echter een penalty en een kaart, waarmee Barça goed wegkwam. Het Pep Team tikte de tegenstander helemaal dol, wat resulteerde in irritaties en de daaruit voortkomende overtredingen. Barça behield balbezit, tot ergernis van de Athletic-aanhang, maar nam wel gas terug. Mascherano liet zich even zien met een goed geplaatste vrije trap richting de kruising, maar opnieuw bleef de stand steken op 0-3. Vlak voor rust bracht Pinto die stand in gevaar na een slechte spelhervatting, maar de keeper herstelde die fout zelf door de daaropvolgende doelpoging te weren en de eerste tegentreffer te voorkomen.

Na rust kwam een beduidend aanvallender Athletic het veld op. De Basken waren niet van plan zich gemakkelijk bij een nederlaag neer te leggen, à la filosofie van vertrekkende coach Bielsa, tevens een groot idool van Pep Guardiola. Het was dan ook Athletic dat de eerste grote kans van de tweede helft kreeg, maar Ibai wist het net niet te vinden. De Baskische aanhang ging nog maar eens achter haar ploeg staan en toonde zich daarin wel de winnaar: ze waren overduidelijk luidruchtiger dan de culés van Barça! De Catalanen creëerden nog wel wat kansen via Piqué en Alexis, en daarna Montoya en Pedro, maar zonder resultaat. Zo gemakkelijk als de drie goals er in de eerste helft in gingen, zo moeilijk bleek het om het gaatje voor het vierde doelpunt te vinden. Messi vloog nog even met een versnelde solo vanaf de middellijn het strafschopgebied binnen, maar ook die uitzonderlijke individuele actie werd niet beloond met een doelpunt.
In de resterende twintig minuten kwam Keita de ploeg versterken in plaats van Alexis. Fàbregas nam de plaats in van Xavi, die onder luid applaus en gejuich van het hele stadion van het veld begeleid werd, en ook goalgetter Pedro werd bij zijn wissel bedankt. Het Catalaanse publiek maakte van de gelegenheid gebruik om ook de naam van Guardiola nog maar eens te scanderen, terwijl Athletic met wat laatste stuiptrekkingen enige eer poogde te behalen. Maar de wedstrijd was gespeeld en het was duidelijk: de Copa was voor Barça. De scheidsrechter floot af en het feest barstte los.

De vertrekkende en de komende coach van Barça omhelsden elkaar. De Catalaanse aanhang scandeerde in een dankgebaar “Athletic”, wat het voetbalfeest in de Spaanse hoofdstad nog maar eens onderstreepte. Een stralende Pep ging knuffelend en handen schuddend het hele veld over en ook de spelers uit Bilbao namen afscheid van hem. Uit handen van de prins van Asturië namen de verliezers de zilveren plak in ontvangst, waarna de spelers van Barça hun opwachting maakten. Xavi, de aanvoerder van de avond, wilde aanvankelijk dat Carles Puyol, zoals altijd, de beker in de lucht zou tillen, maar Tarzan, in het shirt van Fontàs, wilde daar niets van weten. Dus was het Xavi die met een stralende lach de Copa del Rey optilde.
Pep Guardiola keek vanaf het veld met sprankelende ogen toe. Voor hem zit het vierjarige avontuur bij FC Barcelona erop. Deze avond pakte hij zijn veertiende prijs met het Pep Team en kan hij terugkijken op een uiterst succesvolle carrière bij de Catalaanse club. En ook dit seizoen, zijn allerlaatste bij Barça, kan hij ondanks het mislopen van het kampioenschap en de finale van de Champions League met een groots feest in Camp Nou afsluiten. Campeones!

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Montoya, Piqué, Mascherano, Adriano, Xavi (80’ Fàbregas), Busquets, Iniesta, Alexis (71’ Keita), Messi en Pedro (85’ Thiago).

Opstelling Athletic Bilbao: Iraizoz, Iraola, Ekiza, Amorebieta, Aurtenetxe, Martínez, De Marcos (46’ Ander), Muniain, Susaeta (46’ Iñigo Pérez), Llorente (73’ Toquero) en Ibai.

Bekijk hier de samenvatting van de finale van Sport1.