Nieuws Januari 2021

Athletic Club - Barça 2-3

Een mooie verdiende zege van Barça op het elftal uit Bilbao. In het prachtige nieuwe San Mamés speelde FC Barcelona een schitterende wedstrijd. De beste wedstrijd van het seizoen met als resultaat een 3e plaats in de rangschikking. Commentaar van Koeman: we worden steeds meer een team. Daar leek het in de 3e minuut niet op nadat de verdediging helemaal open lag en Athletic Club de 1-0 scoorde.

Dit was voor Barça het sein om te doen waar ze goed in zijn: aanvallen. Met Messi voorop. Kansen voor Dest in de 7e minuut en Dembélé 1n de 13e minuut. De 1-1 bleef dan ook niet uit. Een geweldige assist van Frenkie (vanaf de achterlijn) naar Pedri die de bal vrij kon inkoppen: 1-1. Wat een combinatie! Omdat Bilbao bleef voetballen (en niet de goal dicht gooide) werd het een open wedstrijd waarbij Barça kansen bleef creëren.

In de 38e minuut was daar dan de 1-2. GOAL Messi na een assist van Pedri (die goed op dreef was). Nog voor de rust 2 grote kansen voor Barça. 1 voor Griezmann en een grote kans voor Messi. In totaal voor Barça 7 x de bal tussen de palen in de 1e helft.

Athletic Club was niet van plan zich bij een nederlaag neer te leggen. In de 50e minuut een kans die tot een corner leidde. In de 52e minuut leek het erop dat Messi scoorde maar hij stond helaas buitenspel. En Messi zijn honger was nog niet gestild. Dat was o.a. te zien aan zijn werklust en de glimlach op zijn gezicht. In de 58e minuut een schot van Messi op de paal.

In de 61e minuut was het dan toch raak: via een assist van Griezmann tikte Messi de bal in het doel van de spelers uit Baskenland: 1-3. Met dat doelpunt staat Messi mede bovenaan op de lijst van topscoorders. En zijn glimlach werd steeds groter. En de teamprestatie werd steeds mooier. Eindelijk een goed resultaat na soms briljant voetbal.

De Basken gaven nog niet op maar Barça hield de aanvallen tegen. Braithwaite stond soms zelfs rechtsback om te helpen de verdediging gesloten te houden. Hoezo een teamprestatie! In de 72e minuut raakte Messi voor de 2e maal in de wedstrijd de paal. Het zou een mooie beloning zijn geweest voor zijn fantastische spel waarbij hij zijn adjudanten, Pedri en Frenkie, zag uitblinken.
Messi is net een mens. In plaats van in de 89e minuut de bal naar voren te schieten legde hij de bal via een breedtepas in de voeten van een speler van Athletic Club. Die wist vervolgens zijn spits te vinden en hij zorgde met een prachtig schot voor de 2-3. Gelukkig had dit geen gevolgen voor de einduitslag. FC Barcelona nam terecht de punten mee en ze zijn voor de 7e keer achter elkaar ongeslagen.

Als Barça deze vorm, inzet en enthousiasme weten te behouden dan gaan we nog heel vel plezier beleven in La Liga. Visca Barça. Volgende wedstrijd: uit naar Granada. Altijd lastig.

Opstelling: Ter Stegen, Dest (74”Mingueza), Araujo, Lenglet, Jordi Alba, Sergio, Pedri, Frenkie de Jong, Griezmann,  Messi, Dembélé (74”Braithwaite)

Foto:fcbarcelona.com