Nieuws November 2012

Barça 3-1 Celta de Vigo

Voor de wedstrijd begon kreeg Xavi de trofee die hoort bij de Premio Príncipe de Asturias de los Deportes 2012 uitgereikt door zijn moeder. En alsof dat nog niet genoeg was, mocht de kersverse vader Lionel Messi met de Gouden Schoen poseren.

Dan de wedstrijd zelf, die begon erg rommelig met over en weer balverlies. Toch creëerde Barça een paar kansen. Een schot van Andrés Iniesta ging net over, en een bekeken lob van Messi over doelman Varas miste snelheid om enigszins in de buurt van de doellijn te komen. In een tegenstoot was Celta dichtbij de openingstreffer, maar Iago Aspas schoot de bal over. Het hart van de defensie werd gevormd door de van een schorsing teruggekeerde Javier Mascherano en Sergio Busquets, en oogde niet erg solide want na een kans van Messi was het opnieuw de ploeg van trainer Paco Herrera dat gevaarlijk werd uit een snelle tegenaanval. Aspas mocht alleen op Victor Valdés af, maar faalde in de afronding. Na 21 minuten maakte Barça dan toch de eerste treffer. Uit een goede voorzet van Pedro kon de mee naar voren gekomen Adriano de bal binnen glijden. Echter een paar minuten later maakte Celta weer gelijk. Valdés kon aanvankelijk de inzet van Aspas nog keren, maar in de rebound scoorde Mario Bermejo alsnog de gelijkmaker. Nog geen twee minuten later was het David Villa die de Blaugranas alweer op voorsprong zette. Na een prachtige een-twee met Iniesta scoorde Villa zijn vijfde doelpunt in de Primera División. Helaas moest doelpuntenmaker Adriano zich nog voor de rust laten vervangen met een blessure. Zijn landgenoot Dani Alves nam de positie van rechtsachter over. Messi kreeg acht minuten voor rust de uitgelezen kans om zijn vaderschap te vieren maar hij twijfelde te lang, waardoor de kans voorbij was. De rest van de wedstrijd oogde hij minder scherp dan normaal, misschien heeft de rare voorbereiding op de wedstrijd toch invloed gehad op de fenomenale Argentijn. Op slag van rust ontsnapte Fabregas aan een kaart, met een lompe actie plantte hij zijn schoen in het gezicht van Bermejo.

Een opvallende wissel luidde de tweede helft in. Cesc Fabregas mocht in de kleedkamer achterblijven, Marc Bartra kwam voor hem in het veld. De jonge verdediger ging naast Mascherano spelen, waardoor Busquets op het middenveld moest gaan spelen. De tweede helft was pas amper twintig seconden bezig toen Aspas een enorme kans kreeg op de gelijkmaker, maar zijn inzet ging net langs het doel van Valdés. Door een kadootje van de grensrechter kwam Barça op 3-1. Jordi Alba stond bijna een meter buitenspel toen David Villa de bal met de hak door de defensie van Celta speelde. Gelukkig mocht hij door en zorgde zo voor opluchting bij de supporters. Het team van Vilanova speelde in de tweede helft erg slordig, en moest daarom regelmatig een tegenstoot incasseren van Celta, die traditiegetrouw speelde in de mooie lichtblauwe shirts. De geschiedenis had al aangetoond dat Celta de Vigo bijna nooit een goed resultaat heeft behaald in Camp Nou. Zo was de laatste overwinning van Celta in Camp Nou alweer zeventig jaar geleden, en ook nu keerde de ploeg zonder punten terug naar Galicië.

Met de 3-1 overwinning op Celta bereikte de ploeg van Vilanova een record. Nog nooit werden er na tien wedstrijden in het seizoen meer dan 27 punten behaald door de Catalanen. En door de overwinning staat Barça alleen aan kop. Later op de avond verloor Atletico Madrid met 2-0 de lastige uitwedstrijd bij Valencia.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Adriano (38' Dani Alves), Mascherano, Busquets, Alba, Xavi, Iniesta, Fabregas (46'Bartra), Pedro, Messi, Villa (77' Alexis)