Nieuws September 2013

Barça - Ajax Wist u dat ….?

Woensdag spelen FC Barcelona voor het eerst in de historie een officiële wedstrijd tegen elkaar. Toch heeft de Catalaanse club een aantal interessante feitjes op een rij gezet.

• De wedstrijd tegen Ajax is voor Barça trainer Martino, zijn eerste wedstrijd ooit in de Champions League

• In het seizoen 2006/07 scoorde Iniesta het eerste doelpunt van de Champions League, na zeven minuten passeerde hij de keeper van PFC Levski (2-0)

• Voor Bojan is het een weerzien met zijn collega's van Barça, hij wordt momenteel verhuurd door Barça aan Ajax en dit is het tweede opeenvolgende seizoen dat hij zijn collega's bezoekt in Camp Nou. Vorig seizoen deed hij dat met AC Milan.

• Barça en Ajax hebben in het verleden allebei vier keer de belangrijkste Europa Cup gewonnen.

• Van de laatste tien edities van de Champions League, is Barça zeven keer begonnen met een thuis wedstrijd. Van deze zeven wedstrijden wist Barça zes keer te winnen en speelde het één keer gelijk.

• Het seizoen 2003/2004 is het laatste seizoen dat Barça in de UEFA Cup uit kwam, de negen seizoenen die volgde speelde Barça onafgebroken in de Champions League zonder maar één keer de openingswedstrijd te verliezen.

• De laatste keer dat Barça de openingswedstrijd in de Champions League verloor, was in het seizoen 1997/1998. Op het St. James Park, de thuishaven van Newcastle, werd met 3-2 verloren

• Sinds het ontstaan van de Champions League in het seizoen 1992/93, heeft Barça nog nooit de eerste thuiswedstrijd verloren.

• Het debuut van een Barça trainer op de bank tijdens de eerste Champions League wedstrijd resulteerde vanaf het seizoen 2004/05 telkens in een overwinning.