Nieuws September 2014

Barça - APOEL 1-0

Het team van Luis Enrique is de groepsfase van de Champions League gestart met een zuinige 1-0 thuisoverwinning; Gerard Piqué werd de matchwinnaar. De coach nam voor de eerste keer plaats in de Catalaanse dug-out voor een Champions League duel en gunde een groot aantal spelers tevens hun debuut in het belangrijkste toernooi voor Europese voetbalclubs.

Zo mocht Sergi Samper, speler van Barça B, plaats nemen op de plek van Sergio Busquets en hij speelde een prima debuutwedstrijd. Munir El Haddadi, tevens speler van Barça B, liet eerder in de Spaanse competitie nog van zich spreken, maar woensdagavond was hij redelijk onzichtbaar. Ook voor keeper Marc-André ter Stegen was het zijn eerste optreden in de groepsfase van de Champions League.

De wedstrijd was extra speciaal voor Xavi Hernández en Dani Alves. De aanvoerder van de Catalanen speelde zijn 142e wedstrijd in de Champions League en daarmee evenaarde Xavi het record van Real Madrid-icoon Raúl, die sinds maart 2004 de meeste duels op zijn naam heeft staan in de koningsklasse van het Europese clubvoetbal. Alves speelde tegen APOEL zijn 300e wedstrijd voor Barça.

De gehele wedstrijd was FC Barcelona de betere ploeg (73% balbezit), maar de verwachte galavoorstelling bleef uit. De 62.832 toeschouwers in Camp Nou zagen dat APOEL Nicosia stug verdedigde met het gehele team rond het eigen zestienmetergebied waardoor het voor Barça lastig was om een gaatje te vinden door een woud van spelers.

Na bijna een half uur spelen brak Piqué de wedstrijd open door raak te koppen uit een vrije schop van Lionel Messi. Wat Messi en Neymar ook probeerden, de Spaanse doelman Urko Pardo stond als een huis in het Cypriotische doel.

In de tweede helft verzuimden de Catalanen om de voorsprong te vergroten. Vooral het tempo zakte geregeld weg waardoor het spel van Barça rommeliger werd en de Cyprioten de kans kregen om via een counter op gelijke hoogte te komen. Keeper Ter Stegen moest een aantal keer de thuisclub redden en Marc Bartra keerde in de 58e minuut een schot van Tomas De Vincenti; de grootste schietkans van APOEL in de wedstrijd.

Over twee weken neemt Barça het in Frankrijk op tegen Paris Saint-Germain. Het team met o.a. voormalige Barça-spelers Maxwell en Zlatan Ibrahimović speelde woensdagavond met 1-1 gelijk in de Amsterdam Arena van Ajax.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Alves, Bartra, Piqué, Adriano, Xavi (60’ Iniesta), Samper, Roberto (79’ Rafinha), Munir (69’ Sandro), Messi en Neymar

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.