Nieuws December 2012

Barça - Athletic Bilbao 5-1

Zaterdagavond heeft Barça met 5-1 gewonnen van Athletic Bilbao. Met dertien overwinningen in veertien wedstrijden (één gelijkspel) en een duizelingwekkend doelgemiddelde van plus 32 (48 voor en 16 tegentreffers) heeft Barça nu de beste seizoensstart ooit in de Primera División in handen. Dat record stond op naam van Real Madrid, uit het seizoen 1991-1992.

Het team van Tito Vilanova begon sterk aan de wedstrijd, maar omdat de bezoekers uit Bilbao goed verdedigden, bleven de kansen aan het begin van de wedstrijd uit. Een schot van Andrés Iniesta was een makkelijke prooi voor Iraizoz, de keeper van Athletic de Bilbao. In de 22e minuut was het wederom een schot van Iniesta die tot corner werd verwerkt door de defensie van de Basken. Cesc Fàbregas bracht de bal in, waardoor Gerard Piqué de 1-0 voor Barça wist te scoren. Enkele minuten later konden de Catalanen wederom een doelpunt vieren. Lionel Messi stiftte de bal, op aangeven van Fàbregas, in het doel. Even was er sprake dat dit een eigen doelpunt zou zijn van een verdediger van Athletic de Bilbao, maar uiteindelijk bleef de treffer op naam van Messi staan. Hierna werden de ruimtes groter, zodat Barça de bal rustig rond kon laten gaan en de kansen talrijk werden. Zo schoot Messi een vrije trap over het doel, wist de keeper een schot van Cesc knap te redden en schoot Iniesta, die een hele goede wedstrijd speelde, naast het doel van Bilbao. Uiteindelijk was het Adriano Correia die op aangeven van Cesc in blessuretijd van de eerste helft de 3-0 voor Barça scoorde. Na dit hoogtepunt van de eerste helft was het tijd voor de rust.

De tweede helft liet hetzelfde spelbeeld zien. Barça kon naar hartenlust aanvallen en het team van Marcelo Bielsa kon er weinig tegenin brengen. Het resulteerde in een groot aantal kansen voor onder andere Cesc die zijn schoot voor het doel van de bezoekers langs zag gaan en ook Messi, die gebrand was om in zijn 350e officiële wedstrijd voor Barça het record van Gerd Müller te evenaren, stuitte op de keeper. Vlak voor het verstrijken van het uur was het uiteindelijk Cesc die op aangeven van Iniesta de 4-0 op het scorebord bracht. Hierna liet Barça de teugels enigszins vieren, waardoor Bilbao een tweetal kansen kreeg, waarvan de poging van Ibai Gomes doeltreffend was. De Bask wist knap Victor Valdés te passeren, die tot dat moment niet veel te doen had gehad. Het bleek het enige wapenfeit van Athletic de Bilbao. Aangezien Messi bijna altijd minstens twee keer doeltreffend is in een wedstrijd, kon hij het ook deze avond niet laten om voor de 5-1 eindstand te zorgden. El Pulga stuitte eerst nog op de keeper, maar nadat de Argentijnse sterspeler de bal van Pedro terugkreeg, schoot hij de bal knap alsnog in de verre kruising en tekende zo voor zijn 20e competitietreffer van dit seizoen

Door zijn twee treffers tegen Bilbao staat Messi inmiddels op 84 doelpunten in 2012 en heeft nog slechts één treffer nodig om het record van de Duitse spits Müller uit 1972 te evenaren. De Argentijn evenaarde bovendien het clubrecord van César Rodríguez, die in totaal 190 competitiegoals voor FC Barcelona maakte. Messi had daar wel aanzienlijk minder wedstrijden voor nodig (228 om 287).

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Adriano (73’ Montoya), Piqué, Mascherano, Alba, Busquets (75’ Song), Xavi, Fàbregas, Pedro, Iniesta (73’ Thiago) en Messi.