Nieuws Mei 2010

Barça Basket wel in Europese finale

Waar het voetbalteam van Guardiola dit jaar werd uitgeschakeld in de halve finale van de Champions League, staan de collega’s van het basketbal team op zondagavond wel in de Europese Basketbal finale. In Parijs gaan de mannen van coach Xavi Pascual proberen voor de tweede maal in de clubhistorie de Final Four te winnen. Tegenstander is het geduchte Griekse Olympiacos.

Barça Regal zal door 3.000 cules worden ondersteund. Het bestuur van Barcelona zal ook aanwezig zijn, mits de vulkanische aswolk vandaag boven Barcelona geen roet in het eten gooit, want vliegveld Prat is deze dagen vaker dicht dan open. De Final Four is te vergelijken met de Champions League bij het voetbal. Gedurende het seizoen vinden de voorrondes plaats, waarna kwartfinales bepalen wie er als vier beste teams mogen deelnemen aan de Final Four, een slottoernooi dat centraal in Europa wordt georganiseerd. Dit jaar is Parijs de gastheer.

Nadat Barça Regal in de kwartfinales had afgerekend met Real Madrid, stond vrijdagavond de halve finale tegen het Russische CSKA Moskou op het programma. De Catalanen wonnen met 64-54 van hun ‘angstgegener’, want juist CSKA knikkerde Barça vorig jaar uit de halve finale.

Zondag kan het succesvolle basketbal team de hoogste Europese prijs voor clubteams voor de tweede maal in haar historie winnen. De eerste werd in 2003 gewonnen toen het eindtoernooi van de Final Four in het Sant Jordi in Barcelona werd gehouden. Het wordt de zevende maal dat de blaugranas in de finale staan. Tegenstander Olympiacos is een grootmacht in basketbal. Met een begroting van 40 miljoen euro is het de grootste club van Europa.

“We moeten ons zelf blijven”, is het advies van coach Pascual, die met Ricky Rubio en Juan Carlos Navarro twee sterspelers heeft, die het verschil kunnen maken.