Nieuws Mei 2013

Barça-Betis 4-2

Na de pijnlijke dubbele nederlaag tegen Bayern München en daarmee de uitschakeling in de Champions League was het voor Tito Vilanova en zijn ploeg tijd om de aandacht wederom te richten op de competitie. Real Betis kwam zondag naar het Camp Nou, vooral buitenshuis een geduchte tegenstander. Met de overwinning van Real Madrid de avond ervoor kon Barça op zondag geen kampioen worden, maar wel een volgende stap richting de titel zetten.
Wederom trad Barça aan zonder Leo Messi in de rangen; de Argentijn werd uit voorzorg aan de kant gehouden, evenals Sergio Busquets. Cesc Fàbregas ontbrak wegens schorsing na het maximumaantal gele kaarten en ook Abidal moest vanaf de tribune toekijken.

Dat Real Betis zich niet zonder slag of stoot zou laten omleggen door de Catalanen werd al in minuut twee duidelijk, toen Pabón na een grove fout in de achterhoede van Barça zo kon binnenschieten: 0-1. De enorme donder weerklonk in het even stille Camp Nou, nu de thuisploeg opnieuw tegen een achterstand aan keek. Barça ging naargeestig op zoek naar de gelijkmaker, maar David Villa kon niets voor zijn ploeg betekenen. Binnen de tien minuten was het echter toch raak. Op aangeven van Andrés Iniesta wist Alexis Sánchez raak te koppen: 1-1. Met pas een kwartier op de klok was Betis opnieuw gevaarlijk, maar kopte Molina net naast. Maar zo sterk als Betis begon, zo snel verminderden hun tempo en spel naarmate de wedstrijd vorderde. Barça groeide juist in de wedstrijd en kwam meerdere keren dicht bij een doelpunt. De stand bleef echter lange tijd onveranderd, met name doordat Villa keer op keer verzaakte te scoren. Daarbij hielp ook de scherpe keeper Adrián geen handje mee en het harde schot van Tello op de lat stuiterde niet aan de goede kant van de lijn terug. Toch kwam er nog een doelpunt en wel van Betis. Rubén Pérez verraste vriend en vijand met een prachtig afstandsschot dat Pinto verschalkte en bracht daarmee zijn ploeg de voorsprong vlak voor de rust.

Na de rust zorgde Betis onmiddellijk voor druk en paniek in de Barça-achterhoede. Camp Nou had echter wel iets om over te juichen, want Leo Messi kwam de dug-out uit om zich warm te lopen. In minuut 56 was het eindelijk raak voor Villa: de Spanjaard kopte op aangeven van Alves de gelijkmaker binnen. De Spaanse aanvaller kon ook meteen het veld verlaten voor de lang geanticipeerde invalbeurt van Messi en deed dit niet zonder enige frustratie op het gezicht. Camp Nou leefde op en was niet meer te stuiten toen nota bene Messi zelf een vrije trap prachtig boven Adrián plaatste: 3-2. Vlak daarna leek het erop alsof De Vlo ook het volgende doelpunt op zijn naam mocht schrijven, maar zijn wederom schitterende vrije trap belandde precies op de kruising. Betis meldde zich daarna op de Barça-helft en stichtte even paniek in de achterhoede, maar er volgde geen doelpunt. Aan de andere kant wel, waar Iniesta en Alexis een aanval uit het Barça-boekje uitvoerden en waarbij Messi het eindstation was: 4-2! Een gevalletje hij kwam, hij zag en hij overwon (en schoot nummer 46 tussen de palen) en Camp Nou zong en juichte hem dan ook toe.

Ook hierna bleef Barça de betere ploeg en legde Betis zich ondanks een goede prestatie vermoeid neer bij een nederlaag. De laatste vijftien minuten werden rustig uitgespeeld en Messi was nog eventjes dicht bij zijn hattrick . Met een eindelijk overtuigende score greep Barça de drie punten met beide handen aan en is de volgende stap richting het kampioenschap gezet. Hiermee konden de reizigers van de Fan Club Barcelona in het Catalaanse stadion toch met een goed gevoel het fanweekend afsluiten! En nu is het uitkijken naar wat Real Madrid volgende week woensdag presteert.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Piqué, Adriano, Alba, Song (87’ Busquets), Xavi, Iniesta, Alexis (78’ Thiago), Villa (56’ Villa) en Tello.

Opstelling Real Betis: Adrián, Chica, Álex, Amaya, Mario, R. Pérez, Nosa, Salva, Rubén Castro en Pabón.

Gerelateerd nieuws